I del två av vår Facebook Ads-serie kommer vi att prata om “ad set”, vilket enkelt förklarat är en målgrupp.
Varje kampanj består av minst ett Ad set, men ofta består kampanjen av flera olika Ad sets för att du ska kunna ha olika annonser för olika grupper av människor. Vad du väljer i ditt Ad set bestämmer nämligen vem som kommer ha möjlighet att se dina annonser. Du kan till exempel välja att ha ett Ad set med bara kvinnor som bor i Närke och tycker om fotboll, och då kommer annonserna bara att visas för Närkes alla fotbollsälskande kvinnor.
Målgrupp
Det första vi möter i målgruppsväljaren är en ruta för anpassad målgrupp, vilket är en mer avancerad funktion som du kan strunta i tills du blivit mer bekväm med att annonsera med Facebook Ads. Under anpassad målgrupp har vi plats, ålder, kön och detaljerad målgrupp. Det finns hur mycket som helst att välja på och bara din egna fantasi som sätter gränserna.
Det du behöver hålla reda på är mätaren som sitter till höger på sidan. Den visar storleken på din målgrupp. Det är nämligen viktigt att tänka på att Facebook Ads jobbar bäst med mycket data, alltså stora målgrupper.
Många rekommenderar att köra på målgrupper som innehåller ungefär 1 miljon personer. En så stor målgrupp är nog helt omöjlig för många lokala företag att komma upp i. Det vi kan rekommendera är att du istället gör det bästa du kan för att få en så stor målgrupp som möjligt.
Placeringar
När du valt vem som ska se dina annonser är det nu dags att välja var de ska synas. Med Facebook Ads har du nämligen möjlighet att synas på Facebook, Instagram, Messenger och på flera andra hemsidor genom Facebooks annonseringsnätverk “Audience Network”.
Om du inte har ett starkt skäl till att välja bort någon placering kan du välja att lita på Facebooks algoritm och köra på automatiska placeringar.
Budget och schema för Ad set
Varje Ad set har en egen budget och den påverkar hur många som kommer att se dina annonser. Du kan antingen sätta en daglig budget eller en livstidsbudget. Livstidsbudgeten är utmärkt om du ska annonsera under en kort tid, säg en kampanj. Planerar du att annonsera under en längre tid kan vi istället rekommendera en daglig budget.
Det kan vara lite knepigt att veta vad du ska sätta för daglig budget i början, men det kan vara bra att börja lågt, säg 50 eller 100 kronor per dag, och sen gradvis höja om du inte får det resultat du är ute efter. Det som händer om du har för låg budget är nämligen att dina annonser inte visas för tillräckligt många människor.
Vill du veta mer om hur du kommer igång med annonsering via Facebook Ads? Läs våra andra inlägg och spana in webinariet här nedför där vi dyker lite djupare in i ämnet. Du hittar fler webinar om digital marknadsföring på vår Youtube-kanal.
Hur kommer du igång med Facebook Ads – Kampanj
Hur kommer du igång med Facebook Ads – Annons