Överlag fungerar en sökmotor som så att när någon gör en sökning så försöker sökmotorn erbjuda det mest relevanta svaret baserat på en del oftast hemliga algoritmer. Resultatet baseras på saker som din plats vid sökningen, vilket språk du angett och enhet. Här finns det knep att ta till för den som vill öka sin organiska räckvidd: så kallad SEO, sökmotoroptimering. Se till att utnyttja dessa algoritmer till din fördel genom att hela tiden ligga steget före och leverera sådant som en sökmotor gillar.
Så hur ”lurar” man en sökmotor enklast?
Sökmotorer uppskattar sidor som är användarvänliga. Många företag har fortfarande gamla hemsidor som inte är mobilanpassade, det vill säga webbdesignen är inte responsiv. Här kan man vinna mycket genom att uppdatera sin hemsida. Ett annat tips är att snabba upp hemsidan så att den laddar fortare, ett enkelt knep är att se över elementen på sidan som kan tänkas sakta ner laddningen. Har du till exempel väldigt ”tunga” (det vill säga stora) bilder? SSL-certifiering är också viktigt. Det är en typ av elektronisk legitimation för att säkerställa din webbplats.
Testa din hemsida. Gör en hemsidekoll.
Sökmotorer i korthet:
- När du söker efter något försöker sökmotorn hitta det mest relevanta svaret baserat på indexering, dvs sökmotorns analys av t.ex. ditt företags hemsida.
- Vad som är relevant beror på en stor mängd olika faktorer
- En sökning på “byta cykeldäck” och “cykeldäcksbyte” kan ge olika resultat
- Resultatet baseras på saker som din plats vid sökningen, vilket språk du angett och enhet
- Saker som snabba sidor och mobilanpassning premieras
Vill du veta mer om sökmotorer som Google, Bing och Eniro? Samt få tips på hur du kan göra för att synas bättre? I vårt webinar nedan berättar vi mer, och avslöjar samtidigt hur du bäst utnyttjar Eniros lojalitetsprogram för ökad synlighet (längd: 28 min).