Det som är viktigt att tänka på när röstsökningarna tar över mer och mer är att hur vi googlar skiljer sig åt beroende på om vi gör det med text eller med vår röst.

Röstsökningar är längre

De senaste 15 åren har vi i tränat på att uttrycka oss så kort som möjligt när vi googlar, gärna med 1-3 ord för att få upp något relevant. En röstsökning däremot är ofta 3-5 ord lång, består av en fras och är ställd som en fråga med ord som “Vem, Vad, Varför, Hur och När”.

Röstsökningar är mer specifika

När vi röstgooglar blir sökningen mer specifik än när vi söker med text, vilket gör att vi har högre förväntningar på att få ett enkelt, direkt och korrekt svar på frågan vi ställt.

Röstsökningar är smartare

I och med att röstsökningen är längre blir den mer rik på information, vilket gör det lättare att förstå vad det är som sökaren vill ha svar på. Det är en av orsakerna till att smarta assistenter blir mer och mer poppis. Sen drivs de av AI så ju mer vi frågar desto mer lär de sig och ju bättre blir resultatet av sökningen.

Det är här röstsökning börjar bli intressant på riktigt för oss som håller på med digital marknadsföring. Eftersom att vi får mer information att gå på kan vi börja förstå kontexten bakom sökningen. Det ger oss flera ledtrådar till om det rör sig om någon som bara är milt intresserad, eller om det är någon som är ute efter att köpa det vi säljer.

Någon som googlar på “Vad är sushi?” är ganska långt ifrån att faktiskt köpa sushi, medan någon som söker på “Var kan jag köpa Västerås bästa sushi?” är hungrig och redo. Det är precis där du som småföretagare vill komma upp i sökningen.

Vad kan du göra redan idag för att anpassa din hemsida efter röststyrda sökningar?

  • Skriv mer talspråkligt
  • Tänk på helheten när du skriver texter
  • Kvaliteten är viktigare än kvantiteten
  • Skapa innehåll som svarar utförligt på specifika frågor
  • Fokusera på frågor som ligger nära köp

Vill du veta mer om trenderna du som småföretagare behöver håll koll på i år? Kolla på webinariet här nedanför och få konkreta exempel på vad du kan göra redan idag för att implementera trenderna i din marknadsföring.

 

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata