All typ av marknadsföring har sina utmaningar. Och displayannonsering är inte ett undantag. I följande artikel tittar vi lite på några av dessa utmaningar.
Displayannonsering har sina fördelar – men visst finns det även en del nackdelar. Vilket är något som gäller för alla typer av digital marknadsföring. Men, om man istället väljer att se dessa nackdelar som utmaningar så blir det snabbt tydligt att man kan vända dessa utmaningar till fördelar. Fördelar som kommer att hjälpa din kommande kampanj.
3 tuffa utmaningar som hotar dina displayannonser
-
Stenhård konkurrens!
Många användare är idag vana att se displayannonser online och har därför en tendens att “se förbi dem” så att säga. De många annonserna har helt enkelt skapat en slags “baner blindness”. Användarna blir helt enkelt blida för annonsen, vilket i slutändan kommer att innebära lägre CTR (click through rate). Detta är dock inget unikt för displayannonsering, även om det kanske har en större påverkan jämfört med andra typer av annonser. Så vad kan du göra för att vända banner blindness till en fördel? Det “enklaste” tipset är att helt enkelt arbeta extra mycket med innehållet i annonsen, text, bild och knapp, för att verkligen garantera att just din annons sticker ut. Ett annat lite mer avancerat tips är att jobba mer med så kallade rich media ads. Rich media ads handlar om allt från videos till möjligheten att förstora annonsen, men också olika typer av mätmöjligheter m.m.
-
Adblockers!
Det finns också en utmaning med så kallade adblockers, program som kan påverka vilka annonser som syns var och när. Exakt hur många som faktiskt använder sig av någon slags adblocker är däremot omdiskuterat. Vissa studier pekar på upp mot 25-30% i Sverige medan en helt annan studie visade på bara 3,5%.
-
En framtid utan kakor!
Inom samma härad som AdBlockers finner vi även idén om hur cookies kommer att påverka den framtida annonseringen. Det brukar pratas om en cookieless future, alltså en digital framtid med inga eller färre cookies. Cookies är i korthet ett sätt för sidor att spara data om ditt beteende online. Det kan, för att förklara det väldigt enkelt, exempelvis vara för att se till så att du inte alltid måste logga in på samma sida varje gång du besöker den. En kaka kan också användas för att följa ditt surfande på olika webbplatser som använder samma kaka. Google annonserade i fjol att man kommer att förändra reglerna för en viss typ av cookies, vilket i sin tur kommer göra det svårare att skapa personaliserade annonser. Det kommer så klart att skapa vissa utmaningar, men det finns redan alternativa vägar att gå för den som vill skapa bra annonsering även i en cookie-fri framtid.
Läs mer: 4 fördelar med displayannonsering
Vill du veta mer om displayannonser, om fördelar, nackdelar, best practice och annat? Kolla gärna in vårt webinar i spelaren nedan.