5 minuters läsning

Har du hört talas om digital trafikstockning? Hotet från Amazon växer när företaget nu tar sikte på den svenska marknaden. Är du beredd på att lära dig nya uttryck och vara redo för att kämpa om marknadsandelarna?

Amazon finns sedan hösten 2020 nu även i Sverige. En lansering som kommer skapa stora utmaningar för svenska företag. En av dessa utmaningar är den enorma marknad som Amazon faktiskt utgör och hur svårt det kommer att vara för små företag att synas och ta plats. För nästan oavsett vad du säljer kommer du vara tvungen att tävla mot dina konkurrenter men också med Amazons eget utbud.

Det gigantiska utbud av produkter som kommer med att Amazon lanseras måste ju också få plats online. Vi kommer därför få uppleva en digital trafikstockning där Amazon tar plats bland – och tar plats från – alla sidor och produkter som ligger ute idag på Google.

Aggressiva lanseringar

Vid tidigare lanseringar har Amazon arbetat aggressivt med Google Ads, vilket de med största sannolikhet kommer att göra nu när de lanseras i Sverige. Sammantaget innebär det att klickpriserna kommer att öka lite överallt, vilket kommer påverka dig och ditt företag.

Den ibland mördande konkurrensen gör det extra viktigt att arbeta med SEO – d.v.s. sökmotoroptimering – på Amazon, så att du förbättrar dina chanser att synas högt upp i sökresultatet. För trots konkurrensen är det bra att komma ihåg att enligt Amazon själva så står småföretag för ungefär 58% av försäljningen på plattformen. Så det går att ta plats – det gäller bara att veta hur!

För SEO kommer att bli knepigare! Amazons enorma utbud av produkter tillsammans med hur många som är på deras många sidor ger sajten ett försprång på Google som inte är att leka med.

Amazon själva säger ju att de har i runda slängar 2,3 miljoner aktiva säljare, eller företag om man så vill, på sin plattform. Om dessa i sin tur kränger x antal produkter så inser man ju att utbudet är enormt.

Googles SEO-algoritmer uppskattar Amazon och rankar Amazon riktigt högt. Det kommer som sagt göra det svårare för din sajt att synas när någon googlar på något som bland annat levererar en Amazon-träff. Vilket ju kommer vara det mesta, eftersom att de också säljer det mesta.

Så vad kan du göra redan nu för att möta hotet från Amazon?

Steg ett! Se till att ha koll redan innan! Kolla in olik webinar (och börja gärna med vårt längst ner på den här sidan), läs artiklar online, klicka runt på Amazons hemsidor och kolla upp hur andra marknadsför sina produkter på sajten. Läs på om hur du kan göra för att komma högt upp på Amazon och som sagt, förbered strategier som du kan testa när sajten väl lanserats.

Ett tips kan ju vara att bara lägga ut dina bästsäljande produkter på Amazon och ha kvar resten av ditt utbud på din egen sajt. På så vis använder du dig av Amazons dragningskraft för de produkter som du vet är omtyckta och som potentiella kunder letar efter – samtidigt som du på din egen sajt kan erbjuda ett större utbud av de produkter som inte är lika populära och som hade haft svårare att tävla på Amazon.

Vi har i tidigare webinar diskuterat vikten av en egen hemsida, och det slutar ju inte gälla bara för att man finns på Amazon. Din egen hemsida är fortfarande din officiella informationskälla på nätet. Akta så du inte slukas upp av Amazon, eller någon annan techjätte för den delen.

Amazon kommer på gott och ont utnyttja dig

Din hemsida är den enda platsen du som företag äger i den digitala världen. Det är den mest officiella informationskällan om ditt företag, och du har full koll över vad som läggs upp. På Amazon och Facebook eller Google My Business äger du inte din sida, och den kan ändras och förändras helt och hållet när det genomförs förändringar på layout och design eller på algoritmer som styr din synlighet.

Tänk på att Amazon kan vara en lönsam möjlighet om du använder dig av plattformen på ett smart sätt. Att försöka motarbeta eller undvika jätten kommer bli svårt och slutar med största sannolikhet med dyrare kostnader för ett sämre resultat av det du gör idag. Amazon kommer på gott och ont utnyttja dig så det är lika bra att utnyttja Amazon.

Tips för att möta hotet från Amazon

  1. Håll dig uppdaterad genom att läsa artiklar, kolla in webinar om Amazon och var ute i god tid med en bra strategi inför lanseringen.
  2. Besök Amazon.se, Amazon.com m.m. och se hur företag som liknar ditt arbetar med Amazon, vilken prisnivå ligger de på och hur arbetar de med innehållet (d.v.s. bilder, rubriker).
  3. Lägg bara upp dina bästsäljande produkter och locka kunder vidare till din hemsida för ett större utbud
  4. Glöm inte bort din egen hemsida! Håll din webbplats uppdaterad och modern.
  5. Amazon kommer utnyttja dig – så var inte rädd för att utnyttja Amazon

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata