Högre upp på Google (SEO)
Experthjälp med sökmotoroptimering – från 2599 kr/mån
Vi gör så att din hemsida syns bättre när relevanta personer söker på Google efter de produkter och tjänster du erbjuder.
Våra experter på sökordsoptimering, förkortat SEO, optimerar löpande din hemsida för att göra den lättförstådd för sökmotorer som Google och ge dina sökord topplaceringar i de områden där du finns.
Du får löpande statistik över varifrån din hemsidas trafik kommer, dina sökord och deras position på Google, hur många gånger du visas i sökresultatet, vad kunder söker efter och vilka sökord som driver in mest trafik.
Allt för att öka chanserna för att just ditt företags hemsida ska hamna högt upp i resultatlistorna på Google och Bing.
Sökmotoroptimering handlar om att påverka de algoritmer som bestämmer var i sökresultatet som din hemsida hamnar när någon gör en sökning.
Om Google anser att din webbplats är relevant för sökningen så får du en bättre plats i sökresultatet och mer trafik.
Optimering kan ske genom att anpassa enskilda texter på din hemsida efter populära sökord men det kan också handla om att förändra hela din hemsidas tekniska struktur.
Länkar till din webbplats är också viktigt. Google uppskattar nämligen auktoritet. Ju fler andra källor som länkar till din hemsida, desto mer relevant anses den vara.
Sökmotoroptimering är konsten att med olika tekniker påverka sökmotorer som Google så att de älskar din hemsida. Beroende på strategi och mål blir resultatet att ditt företag syns bättre i sökresultatet.
Sökordsoptimering är en långsiktig aktivitet för att utan extra kostnad synas i det vanliga sökresultatet under de betalda annonserna. Vår tjänst Högre upp på Google passar företag som vill få mer uppmärksamhet och nå ut till rätt typ av besökare utan annonsering.
Sökmotoroptimering är en aktivitet som ger bäst effekt med en långsiktig strategi
Löpande förbättring av startsida, en landningssida och ett utvalt sökord.
Vi sätter upp mätningar med tydliga mål som gör att du kan se hur din sökbarhet och presentation förändras.
Sökordsoptimering är en långsiktig aktivitet. Vi optimerar löpande och du får varje månad en rapport på resultatet.
Lägg till fler sökord för att förbättra din synlighet.
Mer innehåll ger din hemsida mer trafik. Att ha relevanta texter om de tjänster eller produkter du tillhandahåller gör att din hemsida får en bättre plats i sökresultatet. Kontakta oss så kommer vi med ett förslag som passar ditt behov.
Eniro har ett heltäckande SEO-erbjudande. Dessutom kan vi ge dig snabba resultat med annonsering på Google, Facebook, Eniro och i lokala media.
Sökmotoroptimering är som träning, den behöver utföras kontinuerligt för att bibehålla och förbättra effekten. Med en långsiktig strategi på plats garanteras löpande resultat samtidigt som sökmotorerna får tid till att anpassa visningar efter sidornas innehåll och ett varierat sökbeteende.
Google genomför årligen uppdateringar som kommer att påverka din SEO-strategi. Nya regler implementeras som kanske påverkar din webbplats negativt eller så tillskrivs vissa rankingfaktorer plötsligt ett större värde. Det är därför som genomförande, uppföljning och utveckling är delar som behöver vara med under hela resan.
Vi på Eniro har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag med att få ut största möjliga effekt av sin sökmotoroptimering – på både kort och lång sikt.
Våra SEO-experter hjälper dig gärna med att få ut största möjliga effekt på både kort och lång sikt.
Det kan vara nya regler eller att vissa rankingfaktorer får mer eller mindre värde. Därför är genomförande, uppföljning och utveckling delar som behöver vara med under hela resan.
vid 24 månaders abonnemang
vid 12 månaders abonnemang
vid 6 månaders abonnemang
Filip Roglar och Emil Gummesson, SEO-experter på Eniro, pratar om SEO och Google. Vad är egentligen sökmotoroptimering och hur kan det hjälpa ditt företag? Och går det verkligen att “lura” Google? Välkommen till ett webbinarium som får din hemsida att klättra i sökresultatet.
Vad är SEO (sökmotoroptimering)?
Sökmotoroptimering är en viktig del av din digitala marknadsföring och innebär att du med olika tekniker förbättrar din webbplats för att på så sätt göra att den kommer högre upp på sökmotorer som Google och Bing. Det handlar om att strukturera upp informationen på hemsidan/webbutiken enligt de grunder och regler som finns inom sökmotoroptimering. Det kan bestå av att skriva intressant och relevant innehåll på sidan och att strukturera rubriker på ett logiskt sätt. Det är också viktigt att arbeta med titlar och beskrivningar för att skapa intresse på sökmotorerna, vilket ger fler klick och får rätt besökare att besöka din hemsida och/eller webbutik.
Varför ska man arbeta med SEO?
Syns man inte på sökmotorer så finns man inte. Google är en så pass stor maktfaktor inom informationssökning och försäljning att man som företagare inte har råd att vara osynlig på relevanta sökningar för den specifika verksamheten. Om man inte aktivt arbetar med sin SEO kontinuerligt kommer någon av konkurrenterna att ta den synligheten. Google älskar sidor som uppdateras och det är en stor nyckel i att öka sin synlighet, vilket gör att man hela tiden ska uppdatera, förbättra, testa och förändra sin sida för att öka och behålla sin position på sökmotorer.
Kan man byta/lägga till nya sökord?
Du kan absolut välja att byta eller lägga till sökord under processens gång men det viktiga är att man bibehåller rätt fokus och följer det mål man satt upp med sin SEO-strategi. Oftast arbetar man med fokussökord under en 6-månadersperiod. Efter denna period ser man över resultatet, alternativt byter fokussökordet.
Vad är en sökordsanalys?
En sökordanalys är en process där man analyserar möjligheten att driva organisk trafik via olika sökord. Det är en viktig del av SEO-arbetet, då man planlägger hemsidans sökordsmarknadsföring för att bättre förstå användarens sökbeteende.
Hur snabbt kan jag se effekt av sökmotoroptimering?
Det finns inga garantier för hur snabbt en sökmotoroptimering går, men det är rimligt att anta att du efter ca 3-4 månader bör se tydliga SEO-tendenser från ditt arbete. När det kommer till SEO är det mer realistiskt att prata om tendenser, d.v.s din sökmotoroptimering bör leda till positiva tendenser i antal besök, lägre avvisningsfrekvens, fler konverteringar o.s.v.
Kan jag hamna på första sidan?
Sökmotoroptimering kan leda till att man hamnar på första sidan, men det finns ingen garanti då det är många faktorer som spelar in (en sådan faktor är dina konkurrenter och hur de arbetar med sökmotoroptimering). När vi på Eniro hjälper kunder med SEO så arbetar vi kontinuerligt för att förbättra sidans synlighet, vilket generellt skapar en högre synlighet och leder till mer relevant trafik. Relevant trafik innebär att de besökare du får genom ditt SEO-arbete är personer som är intresserade av din hemsida och informationen de hittar där.
Vad är sidhastighet och varför är den viktigt?
Sidhastighet handlar om hur snabbt din webbplats laddar. Hastigheten är väldigt viktigt för att få kunden att stanna kvar. Om en kund klickar på en länk på Google och det tar mer än 3 sekunder för sidan att ladda så är risken stor att personen avbryter sitt besök. Se även till att skapa en bra användarupplevelse för de kunder som besöker din webbplats. En snabb och smidig webbplats skapar en bättre upplevelse för dina kunder, vilket ökar chansen att de stannar kvar längre men även besöker dig igen.
Hur skapar jag SEO-vänligt innehåll?
Google använder sig av förkortningen E.A.T – expertise, authority, trustworthiness. Du ska alltså se till att skapa unikt innehåll, med hög relevans inom expertområdet (din verksamhet). Sedan ska man se över den mer tekniska biten med hur man strukturerar sitt innehåll, samt rubriker, underrubriker och brödtext. Dessutom behöver sidorna hålla en hög relevans för att få bästa fokus på det man vill synas på.
Vad är länkbyggande för något?
Länkbygge är även känt som off-page SEO. Det är när man arbetar aktivt med att få andra webbplatser att rekommendera (länka) till er hemsida. Från Googles sida så ses detta som en recension som kan ha stor betyldelse för företagets ranking.
Hur får jag andra hemsidor att länka till min hemsida?
Det bästa sättet att skapa “back links” eller inlänkar från externa URL:er är att skriva bra innehåll på hemsidan som andra tycker är värt att länka till. Detta kan vara manualer, rekommendationer eller bra tips som andra kan ha stor nytta av. Man ska helt enkelt visa sin expertis på hemsidan för att göra den så proffsig som möjligt. På det sättet får man “rekommendationer” från andra aktörer, vilket väger tungt inom sökmotoroptimeringen. Kanske har du samarbetspartners eller underleverantörer m.m. som kan tänkas länka till dig, eller en storkund som kan tänkas marknadsföra dig via en länk?
Vad är Google Analytics?
Ett verktyg som analyserar din hemsidas data. Med Google Analytics kan du få fram en uppsjö av statistik kring dina besökare på hemsidan, var de kommer ifrån, vilka sidor som besöks mest, hur länge de stannar kvar på din sida o.s.v.
Vad är Google Search Console?
Ett verktyg som man arbetar med i optimeringsarbetet. Det är ett kraftfullt verktyg som hjälper oss att identifiera eventuella fel, såsom 404, (felaktiga länkar som bör ompekas med hjälp av en 301). Man ser även enkelt om det finns sidor på din hemsida som inte blivit registrerade. Framförallt kan man se hur väl hemsidan presterar på Google med placeringar på sökfraser och hur många exponeringar och klick man får från den organiska söklistan. Detta är ett nyckeltal som kallas CTR (click through rate) eller klickfrekvens. Detta står i direkt korrelation till era titlar och beskrivningar som vi på Eniro aktivt arbetar med för att optimera.