Glömmer du bort att dina kunder tycker saker om ditt företag online? Då kan det vara dags för dig att ta tillbaka kontrollen över ditt varumärke på forum, i kommentarsfält och omdömessajter.
Det kan vara direkt dåligt för ditt företag om du tappar kontrollen över vad som sägs och tycks om ditt företag online. Det finns nämligen flera olika studier som visar hur viktigt recensioner online har blivit för kunder i deras shoppingbeslut. En studie av BrightLocal visar bland annat att 87% av konsumenterna läser recensioner online för lokala företag – och att genomsnittskunden läser 10 omdömen innan de känner att de kan lita på ett företag. Och det gäller inte bara restauranger och frisörer, idag kan du hitta omdömen och kommentarer på allt från din tandläkare och kiropraktor till ditt hunddagis och mäklare.
Det finns också en risk att du missar en förbättringspotential här. Kunder har – och kommer att ha – åsikter om ditt varumärke. Positiva och negativa åsikter. Finns det tips och tricks som döljer sig i denna feedback som du kan ta med dig för att förbättra ditt jobb eller en produkt?
Vill du veta mer? Eniros ultimata guide till omdömen.
Omdömen online kan skada din verksamhet
Dina kunders åsikter kan skada ditt företag. Hurdå? Jo, recensioner och omdömen påverkar din SEO. Google premierar nämligen recensioner och frontar dessa ofta vid sökningar (testa själv!). Då vill man så klart som företag gärna att det som syns är positivt. Positiva varumärken och företag får nämligen fler klick och fler kunder.
Visste du förresten att tillfrågade kunder ger högre betyg?
I en studie har det nämligen visat sig att företag som aktivt ber om recensioner från sina kunder har ett högre betyg än företag som bara lutar sig tillbaka och låter kunderna själva avgöra om och när de vill skriva ett omdöme.
Förbättrar din annonsering
Du bör så klart inte heller glömma bort att svara på alla kommentarer du får på dina Facebook-inlägg eller de recensioner du får på diverse sidor. Oavsett negativ eller positiv initial respons så finns det nästan alltid bara en förbättringspotential i att föra en tvåvägskommunikation med dina kunder. Det kan dels t.ex. förbättra din räckvidd på din Facebook-annonsering, då ett aktivt kommentarsfält ökar exponeringen men det kan ju också innebära att du vinner tillbaka en kund, eller lyckas knyta en redan positiv kund ännu mer till ditt varumärke.
Men visst, det kan vara svårt att hålla koll på alla platser där en kund faktiskt kan recensera ditt företag. Om så är fallet så skulle jag kanske fokusera på en, två plattformar. T.ex. Google My Business och Facebook. Eller Google och en branschspecifik kanal.
Varför just Google? Jo, som tidigare nämnt. Det gör underverk för din synlighet.
Tänk när kunderna söker på ditt företag och det ser ut så här (se nedan) på sökresultatets första sida? Med hjälp av bra kundservice, strukturerad data, så kallade rich snippets och bra SEO så kan även ditt sökresultat se ut så här.

Så här kan det se ut i sökresultatet på Google när du arbetar aktivt med omdömen och recensioner.