5 minuters läsning

Google Search Console är en webbtjänst från Google som hjälper dig att hålla koll på din webbplats indexeringsstatus, webbplatskartor och Core Web Vitals. Du kan också använda Search Console för att optimera synligheten på din hemsida, vilket är vad vi främst kommer att titta på i följande artikel.

Hur gör du för att se din synlighet på Search Console? Låt oss titta på rapporten “Resultat” (se nr 1 på bild nedan) och kategorierna “Frågor” och “Sidor” (se nr 3 nedan). I dessa rapporter får du insyn i antalet klick, hur många gånger en fråga eller en sida har visats i Googles sökresultat (exponeringar), click through rate (det vill säga hur många visningar som procentuellt lett till ett klick – ju högre procent desto bättre) och genomsnittlig position i sökresultatet.

Search Console och Frågor

I rapporten för Frågor (se bild nedan) får du en snabb överblick över vilka frågor som ditt företags webbplats synts med på Google. En fråga kan exempelvis vara enbart ett ord, som till exempel: “Eniro”, eller en mening, såsom: “ändra uppgift Eniro”. Att ha för vana att titta på rapporten Frågor kan hjälpa ditt företag om du är osäkra på vilka sökord som fungerar bäst för dig. Kanske visar det sig att de söktermer som du optimerat din webbplats mot egentligen är något helt annat.

Search console och Sidor

I rapporten för Sidor, som du hittar intill Frågor (se första bilden ovan), kan du enkelt få information om hur dina olika sidor på webbplatsen levererar i form av klick (det vill säga besök på din hemsida), exponeringar (antalet gånger under den valda tidsperioden som sidan visats i sökresultatet) samt click through rate (CTR) och position i sökresultatet.

Den här informationen är väldigt användbar när du ska göra sökmotoroptimeringar. Ponera att du har en sida som levererar väldigt många exponeringar, men väldigt få klick – låt säga en CTR på 0,1%. Samtidigt har du en sida som levererar färre visningar, men som har en CTR på uppemot 8-9%.

Vilken sida skulle du då säga går bäst? Troligtvis svarar du “den med hög CTR” och då har du helt rätt. Visningar utan klick är i förlängningen bara en variant av trafik vs. konverteringar, som vi pratat om i ett tidigare blogginlägg. Du vill att besökare ska agera på dina uppmaningar: klicka sig in på din webbplats, signa upp på ett nyhetsbrev, lägga varor i shoppingbagen och så vidare.

Med hjälp av Search Console och Sidor kan du nu börja fundera på vad som skiljer en bra sida från en mindre bra sida på din webbplats. Vad gör att sida A har låg CTR medan sida B har hög? Här finns det många olika angreppssätt för att hitta förbättringar som tar din webbplats framåt, men här och nu kommer vi att titta på meta titles och meta descriptions.

Vad är meta title?

Meta title och Meta Descriptions är korta sammanfattningar av din sida som syns i sökresultatet på Google. Vi kan lite förenklat säga att Meta Title är boktiteln medan Meta Description är baksidestexten som summerar och säljer in boken (se bild nedan).

Dessa två påverkar mer än du kanske tror dina besökares vilja att klicka på just din länk i sökresultatet. En dålig text kommer att bli mindre klickad på än en bra. Och eftersom vi nu vet hur våra sidor levererar, så kan vi använda den informationen för att uppdatera de meta titles och meta descriptions som inte gör det. Vårt tips blir alltså att se över dina Meta Titles och Meta Descriptions och förbättra där det finns behov.

Det du bör tänka på är: vilken typ av text får dina potentiella besökare att 1) klicka och 2) stanna kvar på sidan? Här är det också viktigt att komma ihåg att det som lovas i meta title och meta description också måste hållas på sidan.

Börja experimentera och testa för att se vad som fungerar. “Nu har jag ändrat den här texten, vad händer nu?” Kolla sedan Search Console efter ett par veckor och utvärdera. Gick klickfrekvensen upp eller ner?

Meta title och meta descriptions

Exempel på meta title och meta descriptions

Tänk på följande när du skriver meta titles och meta descriptions:

  1. Varje titel och beskrivning bör vara unik för varje sida
  2. Skriv för människor och inte för maskiner
  3. Skriv inte för långt
  4. Få med de viktigaste sökorden
  5. Skapa ett innehåll som presenterar en lösning eller ett erbjudande (“Så lagar du punkteringen på din cykel”, “Testa gratis i 1 år”)
  6. Bli inte för “säljig” eller klyschig och undvik clickbaiting

Bli inte fundersam om det visar sig att din nya text inte syns på Google, eller om bara delar av din föreslagna text visas. Ibland väljer Google själv text efter vad sökmotorn bedömer som bäst.

Nu undrar du säkert vart man kan fixa dessa titlar och descriptions, och i regel går det att göra i det CMS-system (Content Management System) som du har din hemsida på. På WordPress hittar man det i samband med den sida eller det inlägg man skapat. Det går också att lägga in texten direkt i HTML-koden, om man är kunnig på det eller har hjälp att tillgå.

Så börja studera din hemsidas styrkor och svagheter med Search Console och se om du kan förbättra ditt resultat genom att göra små ändringar i Meta Descriptions och Meta Title. Lycka till!

Vill du veta mer om SEO, kolla gärna på vårt webinar i spelaren nedanför.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata