Nyligen ändrade Google sina algoritmer och plötsligt blev Core Web Vitals namnet på allas läppar. Men vad innebär det och hur kan du använda verktyget Search Console för att hålla koll på Core Web Vitals?

Google släpper årligen flera små och stora uppdateringar som påverkar ditt SEO-arbete. Det kan vara nya regler eller att vissa algoritmer plötsligt får mer eller mindre värde. Mobilanpassning är exempelvis en sak som fått större och större betydelse ju mer av trafiken som flyttat över från desktop till just smartphones.
Från och med maj i år så ökade Google även betydelsen av så kallade Core Web Vitals (Diagnos av huvudvärden för webben).

I korthet går Core Web Vitals ut på följande:

Användare älskar snabba webbplatser. De konverterar bättre och är också länkade till oftare. Med Core Web Vitals så har Google skapat ett mer innovativt sätt att mäta den upplevda hastigheten hos användaren. Det innebär att din webbplats nu kommer utvärderas utifrån hur snabbt din sida laddar och hur fort en användare kan börja interagera med den.

Core Web Vitals handlar om tre saker.

Det första är hur lång tid det tar för det största innehållet på sidan att laddas (Largest Contentful Paint).

Det andra är hur snabbt saker på din webbplats reagerar på besökarens handlingar, till exempel fördröjningen mellan att någon klickar på en länk och att webbläsaren svarar på åtgärden (First input delay).

Slutligen tittar Core Web Vitals även på hur snabbt din hemsida så att säga “sätter” sig. Enkelt förklarat: du klickar dig in på en sida, tror den laddat klart och så flyttar sig plötsligt några objekt. En bild som först verkade ha hittat sitt hem på sidan flyttas plötsligt och samtidigt hoppar ett formulär ner på sidan. (Cumulative Layout Shift). Detta är något som påverkar användarupplevelsen negativt.

Core Web Vitals gillar moderna hemsidor

Ju modernare hemsida du har, desto mindre är risken att Core Web Vitals faktiskt kommer att påverka dig. Men det kan vara bra att veta att du i Search Console kan gå in i Core Web Vitals och därigenom få en överblick över hur din webbplats klarar sig på såväl mobil som desktop (se bild nedan ovan).

Om det skulle visa sig att du har en del att åtgärda, så kommer du se detta under detaljer (se bild). Står det exempelvis “problem med CLS” så handlar det om Cumulative Layout Shift. Det vill säga, att innehållet på din hemsida rör sig och flyttar på sig. Genom att använda Search Console får du alltså möjlighet att identifiera problemsidor som du sedan kan försöka förbättra.

Så hur fixar man exempelvis first input delay eller cumulative layout shift? I den här artikeln kommer vi inte gå in på det specifikt, då lösningen kan vara såväl lätt som komplicerad och det finns flera olika anledningar till att just din sida strular. Om du har problem, titta i Search Console och på din webbplats och försök att identifiera vad problemet är. Kanske är det så simpelt att du kan lösa det själv? Och är det oklart vad som gått fel – googla! Det finns väldigt mycket hjälpguider som steg för steg förklarar hur man går tillväga.


by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata