2 minuters läsning

Med Google Analytics får du ett gratisverktyg som hjälper dig i ditt arbete med att sökmotoroptimera din webbplats. I följande artikel ska vi visa hur du använder Analytics för att hålla koll på varifrån dina besökare kommer.

Hur håller du koll på dina användares plats (location)? Detta gör du enkelt genom att gå in under kategorin Målgrupp (se nr 1 på bilden nedan). Välj därefter Geo (nr 2) och sedan slutligen Plats (nr 3).

Du kommer då att se följande rapport:
Här ser du besökarantalet fördelat på det land besöken kommer ifrån. Vi är inte intresserade av besökare från något annat land, så vi klickar därför på Sverige. Då kommer vi till följande rapport (se bild nedan).

Det vill säga, du ser dina besökare uppdelade på Region. Som småföretagare är det dock troligtvis mest intressant att se fördelningen nedbruten på ort. Klicka därför på den lilla blå länken högst upp på bilden (se bild ovan), där det står Region, Ort och Annat.

Vi hamnar då i rapporten nedan, där vi ser trafik fördelat på svenska orter. Förutom att du här kan se antalet besökare så kan du även se exempelvis hur länge de i genomsnitt besöker din sida. Men det är inte därför den här rapporten är intressant. Som småföretagare har man i regel ett relativt litet upptagningsområde. Om man är en snickare i Västerås eller ett kafé i Borlänge så har man oftast sin tänkta kundkrets i och omkring dessa orter. Med den här rapporten får du därför en bra överblick över varifrån dina hemsidebesökare kommer.

För kaféet i Borlänge ligger förhoppningsvis Borlänge i ensam majestät i toppen. Men om det inte är så? Om ditt besökarantal är utspritt över flera orter som du inte är intresserad av? Då är det bra att snabbt identifiera detta “slöseri” med besökare för att snabbt kunna se varför detta sker och hur du kan förändra det. Vilka sökord jobbar du med och kan problemet kanske ligga där? Vilken typ av annonsering kör du? Hur ser din hemsida ut?

När du sedan genomför ändringar i din SEO-strategi så är det bara att återkomma hit varannan vecka eller en gång i månaden och se om ändringarna ger resultat.


Vill du hellre se ett webinar där vi går igenom SEO, Google Analytics och andra verktyg? Kolla då på filmen i spelaren nedan.

Läs mer: Google Analytics och sökmotoroptimering | Del 1

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata