3 minuters läsning

Google Analytics är ett väldigt populärt gratisverktyg för den som vill hålla koll på trafik, målgrupper och beteenden kring sin hemsida. När du länkar din webbplats till verktyget så genererar Analytics detaljerad statistik om dina användare och hur de använder din webbplats, varifrån de kommer, vart de hamnar sen, bounce rate (det vill säga, om de klickar vidare på din sida eller hoppar ut direkt), vilka enheter de använder, kön och så vidare. På så sätt kan du löpande optimera din webbplats utifrån dina nya kunskaper och därigenom även påverka din försäljning.

Google Analytics är väldigt stort och kan säkerligen verka skrämmande för någon som möter verktyget för första gången. Det finns väldigt många guider att hitta på exempelvis Youtube för den som vill fördjupa sig, men i följande artikel tänkte vi titta på förvärv (acquisition) och kanaler (channels).

Så här ser det ut när du är inne i Google Analytics

Du får en del information direkt, såsom användare, bounce rate och hur länge de stannar på din webbplats. Till vänster ser du också de olika typerna av rapporter du kan öppna upp, från målgrupper till beteenden och konverteringar.

Det första vi ska titta på är förvärv (acquisitions). Du väljer då förvärv (1) > all trafik (2) > kanaler (3).

Då får vi upp följande rapport (se bild nedan).

Med Kanaler får du en bra sammanställning på varifrån din trafik kommer, både som graf och lista (1). Använd gärna grafen för att pinpointa din högsäsong, det vill säga när på året du har som mest trafik. På så sätt kan du planera bättre när du bör eller inte bör köra annonser i framtiden. I exemplet på bilden så kan du vid den gula pilen se en tydlig ökning av trafik. Kanske är det detta datum som du bör fokusera din marknadsföring?

Du kan också ställa in datum så att du jämför en period med en annan, till exempel 2021 jämfört med 2020 eller maj jämfört med april (2).

När man jobbar med SEO finns risken att man bara fokuserar på själva sökordets placering och synlighet på Google. När inte mycket händer där finns risken att man tror att ens strategi inte fungerar. Då kan det vara bra att titta i den här rapporten. Det kan ju faktiskt visa sig att trafiken har ökat massor, eller att bounce rate har minskat markant – det vill säga, besökare stannar längre på din webbplats. Du kanske också ser att fler sidor besöks och att konverteringsgraden ökat och så vidare. Här kan du även jämföra paid med organic, det vill säga köpt trafik och förtjänad trafik. På så sätt kan du skapa dig en bild av vad som bör bli nästa projekt för din hemsida.


Vill du hellre se ett webinar där vi går igenom SEO, Google Analytics och andra verktyg? Kolla då på filmen i spelaren nedan.

Läs mer: Google Analytics och sökmotoroptimering | Del 2

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata