3 minuters läsning

Olika företag har olika behov när det kommer till marknadsföring på internet. Med Google Ads öppnas möjligheterna att annonsera på en rad olika sätt: från ökad synlighet i det klassiska sökresultatet eller marknadsföring med video på Youtube. Här berättar vi mer om varför man bör testa Google Ads och varför det är bra.

Google Ads är världens största digitala annonseringsverktyg. Det som skiljer Google Ads från de vanliga sökresultaten på Google (alltså de resultaten du får upp när du gör ett sök) är att du med Google Ads betalar för att synas högst upp.

Google-annonsering erbjuder marknadsföring i en rad olika forum, du kan annonsera på YouTube, i Gmail och på hemsidor som är kopplade till Googles nätverk (Google Display-annonsering). Google gör det möjligt för dig som annonsör att visa textannonser men även bildannonser, videos och shoppingannonser.

Sökannonser, (kampanjer i söknätverket) är även kallat textannonser och är de vanligaste typerna av annonser. Annonserna visas med etiketten ”Annons” eller ”Ad” på google när du söker efter något. De visas ofta med annonstillägg, som gör att annonsörerna kan visa företagsinformation som adress och telefonnummer i sina annonser.

Det finns fyra grundläggande kampanjtyper i Google Ads:

  1. Kampanjer i söknätverket – kommer upp på Google när du söker efter en specifik tjänst eller produkt
  2. Kampanjer i Display-nätverket – kommer upp som bilder och korta videos på olika hemsidor
  3. Videokampanjer – kommer upp på Youtube
  4. Shopping-kampanjer – kommer upp med bild/pris när någon söker efter en produkt

Så varför ska man ha Google Ads?

Vill du öka antalet besökare till din webbplats, öka din försäljning eller vill att dina kunder kommer tillbaka, då kan annonsering på Google vara rätt verktyg för dig. Med Google Ads kan du se till att ditt företag syns för de relevanta personer som letar efter just det du erbjuder. Om du till exempel erbjuder musikinstrument i Örebro kan du se till att dina annonser syns för just de som söker på ”köpa piano Örebro” eller ”musikaffär Örebro”. Med Google Ads betalar du också endast när någon faktiskt klickar på din annons, det vill säga: du betalar bara för de som är intresserade av just det du erbjuder och inget annat.

Dina konkurrenter

Tusentals företag använder Google Ads för att marknadsföra sina företag. Det innebär att även om du rankar bra organiskt så skjuts dina resultat ner på sidan under de av dina konkurrenter som annonserar på Google, detta då just annonsmärkta sökresultat syns först i träfflistan. Det är en mycket kostnadseffektiv och lönsam annonsplattform som i vissa fall till och med kan leverera resultat samma dag som du börjar annonsera.


Vill du lära dig mer om Google Ads, kolla in vårt webinar om annonsering på Google i spelaren nedan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata