2 minuters läsning

Med Google Ads bestämmer du själv din annonseringsbudget och betalar aldrig mer än din månatliga gräns. Google Ads ger dig också möjligheten att justera din annonseringsbudget eller pausa dina annonser när du vill. En annan fördel med Google Ads är att du betalar bara när någon klickar på din annons för att besöka din webbplats eller för att ringa ditt företag. På så sätt får du som företag full kontroll över din budget och dina annonser på Google. 

Vem vinner första platsen på Google? (Ad Rank)

Annonser används (till största delen) som en pay-per-click-modell där du budar på sökord och betalar för varje klick som sker i en av dina annonser. Varje gång en sökning görs, sker en supersnabb auktion bland de annonsörer som budar på det specifika sökordet som det sökts på. Google väljer sedan några “vinnare” som visas i annonsutrymmet på söksidan. Vilka annonser som vinner och får höga placeringar väljs baserat på flera olika faktorer. Dels den annonsör som lagt det högsta budet, men också på hur relevant och vilken kvalitet din annons har.

För att vara mer specifik väljs vinnarna baserat på något som heter Ad Rank. Ad Rank är ett värde som beräknas genom två viktiga faktorer – det högsta budet (det högsta en annonsör är villig att betala för varje klick) och deras “quality score / kvalitetspoäng“, ett värde som Google beräknar baserat på bland annat relevans och kvaliteten på sidan du skickar trafiken till.

Annonseringsbudget för nybörjare

Att använda sig av automatisk budgivning kan vara bra för den som tycker budgivningen i Ads verkar svårt. Om det är så att du är ny på Google Ads så slipper du själv sköta grovgörat och du behöver inte gissa dig fram till vilka bud som uppfyller dina verksamhetsmål. Alla Googles automatiska budstrategier är utformade för att hjälpa dig nå ett specifikt mål för din verksamhet.


Om du är osäker på om Google Ads är något att satsa på i din verksamhet så rekommenderar jag att du hör av dig till oss på Eniro, så vi kan hjälpa dig. Vill du lära dig mer om Google Ads, se våra webinar.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata