Man, jobbar med snickeri

Markundersökning och marknadsföring. Niklas Eriksson, delägare av geoteknikbolaget Geogrund, är en fullfjädrad expert på det ena, men var länge desto mer novis på det andra. Möt entreprenören som startade sin digitala marknadsföringsresa tillsammans med Eniro!

Geogrund är en av de ledande aktörerna inom geoteknik och anlitas flitigt av de största hustillverkarna i Stockholms län. Behöver du göra en geoteknisk undersökning, markundersökning eller miljö- och vattenanalys? Då kan du med förtroende vända dig till Geogrund som hjälper dig att svara på hur markförhållandena ser ut i området.

“För oss är det av största vikt att vara snabba, kostnadseffektiva och att anpassa oss efter varje kunds specifika behov. Inget projekt är för litet eller för stort”, säger Niklas Eriksson.

“Idag behöver vi inte jaga jobb aktivt särskilt mycket längre. Eniro har löst det åt oss

Niklas, en av tre delägare, har sedan många år gedigen kunskap inom geoteknik och hur optimala förhållanden för att anlägga en husgrund ser ut. Digital marknadsföring var däremot länge en vit fläck på kunskapskartan. Bolaget som grundades redan 1973 levde på sitt goda rykte och nöjda kunders referenser till vänner och bekanta. Och det tuffade på bra, men ambitionen om att nå nästa nivå av tillväxt var stark hos Niklas som började klura på hur de skulle kunna nå ut effektivare till en ännu större målgrupp.

“Man kan vara totalt oerfaren och oförstående”

Niklas Eriksson, Geogrund.

“Till en början kunde jag extremt lite om marknadsföring. Vi hade köpt lite annonsering av extern part tidigare, men upplevde inte att det gav oss någonting konkret då. Med Eniro vid rodret blev det annorlunda. Nu har vi en partner som sköter allt åt oss och som dessutom frekvent informerar, involverar och utbildar oss i hur vi kan optimera företagets synlighet. Man kan vara totalt oerfaren och oförstående och ändå bli vägledd på ett tydligt sätt – och resultaten vi uppnått talar sitt tydliga språk!”

Geogrund hade i snitt 45 villa-uppdrag per kvartal. 2017 inledde de samarbetet med Eniro och efter bara några månader såg de en markant ökning där de kvartalsvis började snitta ungefär 115 uppdrag.

“Vi inledde med att låta Eniro sköta företagets Google-annonsering. Därefter förfinade de vår hemsida som var i stort behov av ett ansiktslyft. De sköter även vår SEO och det senaste initiativet som vi dragit igång tillsammans är en landningssida för privatpersoner”, berättar Niklas Eriksson.

Tempot är hemligheten

Geogrund är mitt i en tillväxtfas där de nu planerar att utöka verksamheten med fler medarbetare, maskiner och utrustning. De har även startat ett systerbolag – Mälardalen Berg & Grund – som erbjuder tjänster för pålning när markförhållandena är svåra.

“Vi utför uppdrag åt såväl fastighetsbolag och industrier som villaägare. För oss är det viktigt att bygga ett starkt varumärke inom vårt skrå. Vi lägger stort värde i att vara ett självklart val för såväl företag som privatpersoner”, säger Niklas.

Antalet förfrågningar och kunder har skjutit i höjden för Geogrund de senaste åren och som en naturlig följd av detta har även omsättning och vinst ökat drastiskt.

“Tålamod är A och O. Man kan inte förvänta sig resultat över en natt, utan det kan ta några månader innan man ser den faktiska effekt som exempelvis annonseringen har givit.”

Angenäma bekymmer

Enligt Niklas, så är hemligheten bakom Geogrunds digitala marknadsföringsframgång att man tagit små steg i sin egen takt och anpassat tempot efter sina förutsättningar att möta efterfrågan.

“Idag behöver vi inte jaga jobb aktivt särskilt mycket längre. Eniro har löst det åt oss. Nu måste vi snarare jobba för att anpassa inflödet av kunder till vår egen kapacitet. Och det är ju ett ganska angenämt bekymmer”, säger han.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata