Ökad marknadsföring online
= ökad försäljning i butik
Nu kan vi visa på fördelarna med digital marknadsföring
Hur mycket påverkas din försäljning om du investerar i Google-, Facebook- eller Eniro-annonser? Och då inte bara i din onlinebutik utan även fysiskt, i salongen, i verkstaden eller i möbelbutiken?
Den här frågeställningen var ett återkommande huvudbry för Folkhemmet, en möbelaffär i Stockholm med butiker i Täby, Bromma, Barkarby och Kungens kurva. Läs mer... – Inledningsvis mätte vi antalet besökare i butikerna med hjälp av wifi, för att se antalet unika besökare. På så sätt hoppades vi kunna mäta effekten av ökade investeringar i marknadsföringen genom att se en ökning i antalet besökande kunder. Ett problem var dock att att man kör flera parallella kampanjer samtidigt i olika kanaler. Det gjorde det svårt att kunna dra några långtgående slutsatser om effekten från specifika kampanjer, fortsätter Dennis Stenberg. Istället tog Eniro i samråd med Folkhemmet beslutet att mäta direkt på försäljning i de olika butikerna istället för utifrån antal besökande kunder i de olika butikerna. Folkhemmet tillhandahöll två år av bokföringsdata från butikerna i Täby, Heron, Bromma och Barkarby samt försäljningen på Folkhemmet.se. Till datan adderades ytterligare variabler som till exempel eventuella kampanjer samt Google- och Eniro-annonsering för samma tidsperiod. ”Nu blev det tydligt att våra satsningar betalat sig” Resultatet av de statistiska analyserna som gjordes på datan gladde Richard Djursén på Folkhemmet. Med hjälp av datan som tagits fram kunde Eniro visa på ett stabilt positivt samband mellan Folkhemmets intäkter och företagets Google-annonsering. För varje unikt klick på Folkhemmets Google Ads så ökade intäkterna med i genomsnitt 30-40 kr per butik. Folkhemmets investeringar hos Eniro visar sig också ge bra avkastning. För varje besökare som ser Folkhemmets Eniro-annons så ökar intäkterna med i genomsnitt 68 kr, vilket, sett till Folkhemmets investering i Eniro innebar att företaget fick tillbaka nästan 25 gånger pengarna i försäljning i butikerna. – Det här visar tydligt vikten av digital marknadsföring för små- och mellanstora företag. Det som krävs för att kunna göra en sådan här statistisk analys är att Eniro får tillgång till ett företags intäktsdata över tid. Rent praktiskt skickar kunden en SIE -fil från sin bokföring som vi läser in i vårt system. Vi får tillgång till deras marknadsföringskonto och kan sedan jämföra med investeringar som gjorts på till exempel Google, Facebook, Eniro, Display eller Youtube. Man skulle kunna kalla det för ROMI-marketing, det vill säga return of marketing investment-marknadsföring, säger Dennis Stenberg på Eniro. För Folkhemmet var statistiken lite av ett uppvaknande. Visa mindre...
– Vi har under flera år satsat ordentligt på digital marknadsföring, framför allt genom annonsering på Google. Det har lett till bra resultat i vår onlinebutik Folkhemmet.com. Vi har samtidigt antagit att våra investeringar lett till försäljning i butikerna, men vi har inte kunnat mäta den effekten. Som företagare har man ofta begränsat med tid och resurser att lägga på marknadsföring, och därför är det så viktigt att man vet hur mycket man faktiskt säljer på den marknadsföring som görs, säger Richard Djursén som äger Folkhemmet. Väder påverkar försäljningen
– Vi visste också att väder kan påverka försäljningen så vi lade till nederbördsmängd som en variabel, säger Dennis Stenberg.
– Jag har alltid vetat att det finns ett samband mellan ökad försäljning i butik och våra investeringar i digital marknadsföring, men vi har aldrig haft det svart på vitt hur mycket det bidrar med. Nu blev det tydligt att våra satsningar betalat sig, och det med råge.Över förväntan
– Jag tror att ingen av oss här på Folkhemmet hade förväntat oss att se ett så tydligt samband mellan ökad marknadsföring online och ökad försäljning i butik. Det var en glad överraskning när vi såg att vår Eniro-annonsering gav så pass mycket i avkastning. Vi på Folkhemmet kommer att fortsätta satsa på digital marknadsföring, därför låter vi nu Eniro sköta all vår marknadsföring på Google, säger Richard Djursén.
Så här hanterar vi dina personuppgifter när du fyller i formuläret
Vi kombinerar bokföringsdata (försäljningssiffror per dag/vecka) med marknadsföringsdata (investering per dag/vecka). Folkhemmet delade med sig av företagets intäktsdata för de senaste två åren från tre av sina butiker samt online. Samtidigt lät de Eniro ta över den digitala marknadsföringen (Eniro samt Google Ads).
På så sätt kunde Eniro justera och optimera kampanjerna för att säkerställa att data var statistiskt säkerställd. Ytterligare avgörande variabler som datum och väder/nederbörd lades också till.
Undersökningar utförda av Eniro visar att svenska små- och medelstora företag saknar tid, resurser och tillräckligt med kunskap för att aktivt och tillräckligt effektivt marknadsföra sig online. Många företagare uppger även att de saknar förtroende för de nya digitala marknadsföringskanalerna.
Med Eniros ROMI-optimerade marknadsföring kan företagare nu för första gången mäta sambandet mellan intäkter och digital marknadsföring. Är du intresserad av att undersöka hur bra det går för ditt företag? Mejla dennis.stenberg@eniro.com.
Vill du också se om du kan öka din försäljning med digital marknadsföring?