För de flesta företag är Facebook och sociala medier en viktig intresseväckare som möjliggör direktkontakt och dialog med nya och befintliga kunder. Det är också en avancerad annonsplattform som ger dig möjligheten att på detaljnivå rikta din marknadsföring mot till exempel bilälskande, Android-användare i Flen. Nedan har vi listat Facebook-annonseringens tre viktigaste grundpelare.
Med sina 6 miljoner användare så är Facebook det största sociala mediet i Sverige, där 63% av användarna loggar in dagligen. Facebook kan ses som en stor databas där all information som vi ger ifrån oss – vad vi gillar, vad vi delar och vilka intressen vi har – sparas. Genom att använda den informationen i din annonsering kommer du att kunna basera din marknadsförings-investering på ren fakta, istället för gissningar och antaganden.
Annonsera på Facebook
Om du ska använda Facebook som en källa för marknadsföring så är det viktigt att du har en plan. Det är många som skapar en enkel annons som ser bra ut men som inte ger någon effekt. Du måste helt enkelt ha en handlingsplan. Skapa en plan för budskapet som du ska få fram, vem annonsen ska vara riktad mot och varför, vilken landningssida ska annonsen länkas till och hur bra och tydlig är text, bild och budskap? Även om du riktar din annons till rätt publik måste även annonsen tilltala de kunder som du vill nå.
För att förstå Facebook bättre måste vi förstå de 3 grundpelarna som Facebook bygger på. Dessa kan även tillämpas i din annonsering på plattformen och i din marknadsföring.
– Demografisk segmentering drar information från vad personer delar publikt på Facebook gällande deras utbildning, politiska åsikter, familje/relationsstatus, livshändelser, karriär med mera.
– Geografisk marknadsföring tillåter marknadsförare att nå postnummer, stad, region eller land – på en lokal och global nivå – för att leverera annonser baserat på var personerna är, oavsett om det är hemma, på kontoret eller i butiken. Med geografisk segmentering kan du nå folk där de alltid är, men även på platser som de endast passerar/besöker.
– Intresse-segmentering låter dig att annonsera till specifika publiker och att nå personer baserat på deras intressen, aktiviteter, sidor och inlägg som de gillar, inlägg och kommentarer de gör, och relaterade ämnen.
Så Facebook är ett riktigt starkt segmenteringsverktyg där du genom din annonsering kan nå ut till rätt personer genom att du får fram vad dina kunder faktiskt gillar!
Smart annonsplattform
Facebook är en smart annonsplattform som kan välja ut användare som “liknar” dina kunder. Detta kallas “lookalike audience”, med spegelgrupper kan du nå ut till nya personer som kan vara intresserade av din verksamhet eftersom de liknar de kunder som är viktiga för dig.
Du kan basera dina lookalikes på ett antal källor, till exempel de som har besökt dina webbsidor, gjort en konvertering på din webbsida eller använt befintliga kundprofiler som referenser. Då vet Facebook vilka användare som kan tänkas likna dessa profiler och annonserar sålunda bara till din anpassade spegelgrupp.
Vill du veta mer om Facebook och missade vårt webinar, så kan du se det här
Vill du veta mer om Eniros nya lojalitetsprogram Eniro Ranking Bonus, läs mer här