Facebook-pixeln gör så att Facebook och ditt företags hemsida kan prata med varandra om de besökare du har på din webbplats. Ett kraftfullt verktyg för den som vill skapa riktigt bra annonser och kraftfulla kampanjer. Men vad är Facebook-pixeln och hur gör man för att installera den korrekt?
Med Facebook-pixeln kopplad till ditt företags hemsida garanterar du att din hemsida fångar upp all relevant data om dina besökare och skickar dem till Facebook. Som Facebook-annonsör kan du skapa anpassade målgrupper utan att ha kopplat en Facebook-pixel till din hemsida, men vår rekommendation är ändå att du först gör just det. På så sätt garanterar du att du får ut det mesta och bästa ur datan.
Så vad är Facebook-pixeln för något?
Det är en bit kod som gör att din hemsida och Facebook kan prata med varandra. Pixeln hjälper dig att köra mycket specifika kampanjer, så det är som sagt viktigt att installera den på din webbplats innan du kör Facebookannonser.
Vad gör Facebook-pixeln?
- Den skickar information om vilka som är på din hemsida tillbaka till Facebook.
- Det gör att du bl.a. kan rikta annonser till de som varit på din hemsida
- Att du får mer data att analysera i Ads Manager
- Och att Facebooks algoritm får lättare att optimera vilket ger dig bättre resultat på dina annonser.
Med Facebook-pixeln installerad kan du:
- Se till att dina annonser visas för rätt personer. Hitta nya kunder eller personer som har besökt en viss sida eller utfört en viss åtgärd på din webbplats.
- Öka försäljningen. Rikta dig till personer som mer sannolikt utför en aktivitet som är viktig för dig, t.ex. att köpa något.
- Mäta annonsernas resultat. Bättre förstå effekten av dina annonser genom att mäta vad som händer när personer ser dem.
När du har konfigurerat Facebook-pixeln aktiveras den när någon gör något på ditt företags webbplats. Exempelvis om en kund skulle lägga till en vara i kundvagnen, läser ett blogginlägg eller köper något. Pixeln tolkar vad som händer och skickar den informationen vidare till Facebook. I Ads Manager på Facebook kan du sedan se vad dina kunder, besökare eller bloggläsare gjorde. Du kan också nå dessa kunder igen genom framtida Facebook-annonser – alltså den typ av data du behöver för att skapa anpassade målgrupper.
Två saker är viktiga för att kunna installera pixeln. Du måste ha en webbplats för företaget och
du måste kunna uppdatera webbplatsens kod
Hur skapar och installerar man en pixel?
1. För att skapa din pixel så börjar du med att gå in på ditt Business Manager-konto på Facebook i något som heter Events Manager.
2. När du öppnat upp Events Manager så klickar du på “Anslut datakällor”
3. När du klickat på Datakällor så öppnas ett fönster upp. Här finns det tre alternativ att välja mellan: webb, app och offline.
4. Välj Webb för att ansluta din webbplats och dela aktivitet som sker online, inklusive visning av innehåll, tillägg i kundvagn och köp
5. När du valt Webb och tryckt på Kom igång så öppnas fönstret Konfigurera webbhändelser. Här väljer ni Facebook-pixel och klickar sen på Anslut.
6. Välj namn på din pixel, förslagsvis något som förklarar vilken sida den är kopplad till och skriv in din webbadress om du skulle vilja leta efter lite enklare konfigurationsalternativ
7. Klicka sedan på Fortsätt och välj att installera din pixel manuellt. Därefter är det bara att kopiera själva pixel-koden.
Grattis! Du har nu skapat koden som är själva pixeln, det är en lång radda text som är rena grekiskan för de flesta som inte jobbar med kod. Den koden ska du lägga till din hemsida. Hur du gör det beror helt på vilket system du använder, WordPress och Google Tag Manager har t.ex. ganska tydlig information kring hur du gör just detta.
Tips! Googla ”facebook pixel” och ditt system för att få all information du behöver för att få till det. När du har lagt pixeln på webbplatsen kan du lägga till ännu mera kod för att mäta specifika händelser som mäter det som är viktigast för dig, exempelvis ett köp. Du kan göra detta genom att installera koden manuellt eller genom att använda konfigurationsverktyget för händelser. Kontrollera sedan att pixeln fungerar korrekt.Om du följt alla steg korrekt så bör du omedelbart se att ny och riktigt bra data börjar strömma in i Business Manager.
Får du fortfarande inte till det? Kolla in Facebooks egna hjälpsidor för mer hjälp och instruktioner, eller kontakta oss.
Kolla gärna in vårt webinar om Facebook nedan och läs gärna våra övriga avsnitt om Facebook Ads.