Utbudet av lyxhamburgare har kanske aldrig varit större. Ändå kommer en vanlig, hederlig grill upp när man söker på Stockholms bästa smashburgare. ”Det kan jag tacka Eniro för”, säger Östermalmsgrillens ägare Garo Malki. Vi träffade honom för att prata om hans brinnande intresse för riktigt bra käk och vikten av att synas för sina kunder online.
Få kvarter i Stockholm har så många schysta krogar som de mellan Stureplan och Östermalmstorg. Ändå väljer folk att besöka en enkel grill mitt på torget med enbart ett fåtal sittplatser.
– Jag har många kända profiler som kunder, som Dan Ekborg, Kjell Bergqvist, Felix Herngren, Carl Bildt och Stefan Löfven. Pernilla Wahlgren är en härlig kvinna som gärna besöker min grill, liksom hennes svärson Philippe Cohen. Till och med Johan Jureskog, som själv har hamburgerrestauranger, har ätit hos mig och berömt mina burgare, säger Garo Malik stolt.
Garo köpte Östermalmsgrillen 1986. Då var det bara en liten korvkiosk på cirka fyra kvadratmeter. Inom något år byggde han ut den till 16 kvadratmeter.
– Ekpanelen på utsidan gjorde att det blev succé, det hette att jag hade Sveriges snyggaste korvkiosk, säger Garo vars grill nu utökat ytterligare till hela 40 kvadratmeter, inklusive en liten ”kundficka” där folk kan äta.
Hjälp med sajt och spridning på nätet
Anledningen till grillens popularitet stavas kvalitet. Redan från början erbjöd man hemlagat mos, att jämföra med konkurrenternas pulvermos – och så har det fortsatt. Frysta burgare göre sig icke besvär.
– Vi tummar inte på något. Vi köper svenskt kött av högsta kvalitet, vi har ett bageri som gör speciella brioche-bröd och jag blandar själv till våra såser. Dessutom reser jag regelbundet utomlands för att få idéer på hur man kan utveckla menyn. Våra smashburgare är väldigt populära, säger Garo Malki.
Men när Östermalmshallen skulle byggas och en tillfällig hall sattes upp mitt på torget fick Garo problem.
– De täckte min grill, folk hittade inte längre hit. Omsättningen sjönk något katastrofalt.
Han började då prata med Tomas på Eniro, som tyckte att Garo borde testa deras tjänst – för att få bättre spridning på nätet.
– Sedan gjorde han en prototyp över hur min sajt skulle kunna se ut, och då förstod jag att det här var något alldeles extra, säger Garo, som kort därefter beställde en hemsida.
Fler träffar på Google ger fler kunder
Garo själv har alltid gillat att fota, så hans bilder tillsammans med Eniros kompetens har gett effekt. Östermalmsgrillen fanns redan på plattformar som Facebook, Instagram och Tiktok, men det är inte lätt att hinna göra alla händelser och inlägg som behövs, eller att sponsra upp dem mot rätt målgrupp. Det har Eniro nu hjälpt till med.
– Det är fantastiskt, nu är det inte bara Östermalmsbor som hittar hit. Folk har sett våra inlägg och blivit sugna. Ja, nyligen hade jag ett gäng ungdomar från Norrköping som kom till grillen och åt. De hade googlat ”Stockholms bästa smashburgare” och fått träff på oss. Jag har till och med haft personer från andra länder som kommit av samma skäl, skrattar Garo.
Garo Malki
Företag: Östermalmsgrillen i Stockholm
Bor: Norsborg
Ålder: 54
Familj: Fru och fyra barn
Bakgrund: Har drivit kaféer och pizzeria
Favoritplattform för marknadsföring: Facebook, Instagram och Tiktok
När Garo själv väljer snabbmat: Då blir det ofta pizza eller en god wok
Eniro har hjälpt honom med: Hemsidan, sökmotoroptimering, Google-annonsering, Facebook-annonsering.
Hör Garo prata mer om sin verksamhet och hur han lyckats med företagets digitala marknadsföring här.