Det spelar ingen roll att en ögonklinik har avtal med regionen – man behöver ändå göra reklam på sociala medier. ”Till och med Tiktok har blivit en viktig plattform”, säger verksamhetschefen Jenny Salla på Lamera Medical Clinic. Eniro träffade henne för att prata om hennes passion för att hjälpa människor med synproblem och samtidigt lyckas med sin digitala marknadsföring.
Kraftigt försämrad syn kan vara en stor sorg. Att inte se den lilla humlan som surrar runt i gräset på sommaren, eller att inte kunna urskilja sin älskades ansiktsuttryck mer än i grova drag.
– Det fantastiska är hur många vi kan hjälpa att få tillbaka synen, människor som ringer och berättar hur de plötsligt kan se färger igen, säger Jenny Salla, verksamhetschef på Lamera Medical Clinic i Solna.
Jenny berättar om den äldre herren som hennes dotter Emmelie träffade på en skogspromenad. Han frågade vad hon gjorde, och Emmelie svarade att hon jobbar på en ögonklinik. Någon vecka senare kom han till kliniken och bad om hjälp.
– Han hade både grön och grå starr och hade varit på flera kliniker tidigare utan att få hjälp. Nu är han opererad och klar och när jag hör honom sitta och prata med de andra patienterna i väntrummet om hur han ser världen på nytt, ja, då blir jag lycklig inombords.
Stor konkurrens om patienterna
Jenny har jobbat med ögon i cirka 20 år, först i en optikerbutik och sedan på klinik. Nu är hon verksamhetschef på Lamera Medical Clinic som gör såväl laserbehandlingar som linsbyten, hjälper till med gråstarr och ögonlocksoperationer. Företaget är privat, men de har avtal med regionen, så ”alla som vill är välkomna”.
– Alla som har en ögonsjukdom eller är trötta på att ha glasögon, säger Jenny, som själv bytte linser för något år sedan för att slippa läsglasögon.
Det finns många ögonkliniker i Stockholm, vilket Jenny tycker är positivt eftersom patienterna då har mer att välja mellan.
– Utmaningen är att man måste hänga med prismässigt, se vad de andra erbjuder och göra reklam för sig, och det är som en hel vetenskap. Det är verkligen inte min expertis!
Hjälp med att nå rätt målgrupp
Så när Eniro hörde av sig och erbjöd hjälp med just det tackade Jenny ja. Bland annat hjälper Eniro till med sökmotoroptimering, att skräddarsy annonser och se till att de sedan når rätt målgrupp på sociala medier.
– Det är ett måste för oss att synas på Facebook och Instagram, och nu även Tiktok. Syns man inte där så finns man inte, lite så är det. Och att hamna högt på Google är ju minst lika viktigt!
Sedan kan Jenny lätt logga in på Eniros sajt och följa exakt hur många nya besökare ögonklinikens hemsida har fått tack vare annonsering och sökmotoroptimering.
– Jag kan också se vilka ord folk söker på när de har problem med ögonen, och Eniro ser till att vi har rätt ämnen, fraser och ord på sajten för att komma högre upp i listan av träffar när folk söker på ögonkliniker. Det är fantastiskt. Det skulle ta enormt mycket tid för mig att försöka lista ut allt det där själv, tid jag behöver lägga på annat.
Jenny Salla
Företag: Lamera Medical Clinic.
Bor: Södertälje.
Ålder: 47.
Familj: Man, två vuxna barn och två hundar.
Bakgrund: Utbildad undersköterska. Började jobba som optikerassistent, har drivit egen glasögonbutik innan hon gick vidare till ögonklinik.
Favoritplattform för marknadsföring: Facebook och Instagram. Där hittar vi rätt publik.
Egna glasögon: Är opererad, så har bara solbrillor nu för tiden.
Eniro har hjälpt henne med: Sökmotoroptimering, Google-annonsering, Facebook-annonsering, högre ranking på Eniro, ökad synlighet på internet.
Hör Jenny prata mer om sin verksamhet och hur hon lyckats med företagets digitala marknadsföring här.