interflora lindhagen

Bahaa Hussain är känd i kvarteret för att skapa fantastiska buketter, och för sitt spännande utbud av växter. Men med rätt inlägg och annonser på sociala medier har betydligt fler hittat till hans blomsterbutik i Stockholm. ”Nyligen kom en kvinna från Dubai”, säger han. Eniro träffade honom för att prata om de blomstrande affärerna och hur SEO-arbetet hjälpt hans butik att sticka ut i mängden.

Säg det med en blomma, brukar det heta. Bahaa Hussain ser till att du kan realisera talesättet.
– Det roligaste jag vet är att tolka kundens känslor, och göra om dem till en riktigt vacker bukett. Det kan vara allt från att kunden vill fira en födelsedag till att någon säger ”frugan är arg på mig, så jag vill göra henne glad igen”. Ja, jag har varit med och räddat några relationer, skrattar han.

Bahaa äger Lindhagens blommor på Kungsholmen i Stockholm. Efter att ha drivit ett flertal blomsterbutiker parallellt har han sedan några månader tillbaka bestämt sig för att satsa helhjärtat på en.
– Det är en livsstil, man lever blommor från morgon till kväll, funderar på sorter, färgskalor och nya kombinationer. Jag till och med luktar blommor när jag kommer hem på kvällen.

Både säljer och sköter administrationen

Det innebär inte att Bahaa går runt och har det härligt och doftar på blommor hela dagarna. Nej, förutom att sälja fixar han i butiken, ”jag vill att allt ska vara tipptopp”, och sköter administrationen.
– Ungefär tre gånger i veckan köper jag in blommor. Före pandemin kom det lastbilar från Holland som man klev in i och plockade blommor ur. De kunde komma så sent som elva på kvällen. Nu åker jag ut till grossisterna tidigt på morgonen, innan butiken öppnar, och väljer ut de blommor jag vill ha. Och på kvällen beställer jag från odlare på nätet.
Han försöker hitta blommor och växter andra inte har.
– Svenskarna har blivit betydligt mer trendkänsliga de senaste tio åren. Blommor är nu en del av inredningen och kunder söker växter som sticker ut.

Sökordsoptimering ökade försäljningen

Eniro har funnits med honom sedan starten. Att finnas med i telefonkatalogen var tidigare ett måste, men även sedan katalogerna fasades ut har det varit viktigt att synas på Eniro.se.
– Många börjar sin sökning där och väljer ut en blomsterbutik att höra av sig till.
Men han har även fått hjälp med andra saker, som att förbättra hemsidan och optimera sökorden för att synas bättre på Google.
– Det har absolut haft effekt, både mätbar och omätbar. Till den mätbara hör kunder som har sett en annons på nätet och beställer med en specifik kod. Andra noterar annonsen, men ringer och beställer först när de är i behov av blommor.
Inte sällan har Bahaa kunder som bor på annan ort men svänger förbi och handlar på vägen till en fest.
– Eller så ska de gifta sig i Stadshuset och vill ha en riktigt vacker bukett. Nyligen kom en kvinna som bor i Dubai men skulle gifta sig i Stockholm. Tack vare Eniro hade hon hittat oss på nätet. För mig som småföretagare är den här hjälpen ovärderlig. Jag är specialist på blommor, vilket upptar all min tid. Jag hinner inte vara expert på online-marknadsföring också.

Bahaa Hussain

Företag: Lindhagens blommor
Bor: Bromsten
Ålder: 40
Familj: Fru och fyra pojkar på 2, 4, 15 och 16 år
Bakgrund: Har jobbat med blommor sedan gymnasiet
Favoritplattform för marknadsföring: Det ändras hela tiden, jag vill helst synas överallt
Favoritblomma: Jag gillar rosor av riktigt fin kvalitet
Eniro har hjälpt honom med: Sökmotoroptimering, Google-annonsering, högre ranking på Eniro, ökad synlighet på internet.

 

 

Hör Bahaa prata mer om sin verksamhet och hur han lyckats med företagets digitala marknadsföring här.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata