cykelcenter sodertalje

Det finns ett jättesug efter cyklar just nu, men konkurrensen i branschen är hård. Så även om man är cykelaffären på orten krävs digital närvaro. ”Det är vårt främsta skyltfönster”, menar cykelfantasterna och egenföretagarna Johan och Kris på Cykelcenter i Södertälje. Eniro träffade dem för att prata om cyklar, entreprenörskap och hur de gjort för att öka trafiken till sin hemsida.

”Här köpte jag min första cykel för 40 år sedan. Den var röd med vita däck, och jag älskade att susa nerför backarna på den.” Detta är en inte helt ovanlig kommentar till Johan Folkare och Kris Leyland. De driver nämligen Cykelcenter, som ligger i centrala Södertälje. Företaget etablerades 1976 och ligger bakom många Södertäljebors cykelminnen. Kris, som själv är en riktig cykelfantast, började jobba här 2013 och blev delägare tre år senare.
– Jag har alltid älskat cykling, så pass att min dotter ett tag trodde att ”Cykel” var mitt mellannamn, skrattar Kris. Så när jag flyttade från Liverpool till Sverige föll det sig naturligt att jag sökte mig till den här branschen.

När grundaren Gert var redo för pension förra året kom Johan in som delägare.
– Jag vaknade en morgon och hade sms från fem olika vänner om att företaget var till salu. Jag såg det som ett tecken, skrattar Johan, som jobbat i cykelverkstad i över tio år och kände att det kunde passa.

Att synas online är extremt viktigt

Det roliga med att ha en cykelfirma är att den ena dagen aldrig är den andra lik.
– Ena stunden står man och pressar in kullager i en mountainbike värd 100 000 kronor, för att nästa laga punka på en skrotcykel, säger Johan.
Och visst märker de att många kunder har ett klimattänk, antingen genom att man vill återbruka och laga, eller att man tar cykeln i stället för bilen.
– Vi har många cykelpendlare som kommer till oss och undrar exakt hur snabbt vi kan fixa cykeln, för de är beroende av den, säger Kris. Utmaningen ligger i att konkurrera med de stora drakarna på nätet.
– Cykelbranschen har förändrats mycket de senaste åren, fler handlar på nätet, där de stora företagen har som en konstant rea online, säger Johan.
De här killarna förstår att deras nyckel till framgång därför ligger i den personliga servicen – men de behöver likafullt synas online.
– Det är extremt viktigt, det är vårt främsta skyltfönster, säger Kris.

Mer trafik till hemsidan driver försäljning

Problemet är att även om Johan och Kris kompletterar varandra, där Johan är mer ”företagarnörden” som gillar bokföringsbiten och Kris är ”cykelnörden”, så är ingen av dem expert på online-marknadsföring. Därför har de under ett antal år tagit hjälp av Eniro.
– Vi är småbarnsföräldrar och egenföretagare, och hinner inte bli proffs på ett område till. Därför köper vi in expertis, säger Kris.
– Vi har en kontaktperson på Eniro, Mattias, som är jättebra. Han är intresserad och engagerad i just vårt företag. Har vi problem så ringer vi bara honom, säger Johan.

Eniro har hjälpt dem att få mer trafik till hemsidan, vilket märkts både på cykelförsäljningen och antalet kunder som kommer till verkstaden.
– Ibland har vi idéer på vad vi vill göra, men då kan Mattias säga att ”det där tror jag inte är för er, vi gör så här i stället”. Han guidar oss till det som funkar. På så sätt känns företaget ärligt, de vill hjälpa oss att bli bättre, inte bara tjäna pengar till varje pris, säger Johan.

Kris Leyland och Johan Folkare

Företag: Cykelcenter.
Bor: Södertälje resp. Trosa.
Ålder: 41 resp. 36.
Familj: Kris har fru och dottern Selma, 5. Johan har sambo, dottern Liva, 2,5, och Ebbe, 4 månader.
Bakgrund: Kris har tidigare jobbat på tryckeri och budfirma. Johan har jobbat på en däckfirma.
Favoritplattform för marknadsföring: Google. ”Det är där folk börjar leta.”
Egna cyklar: Kris har fem cyklar av olika typ, Johan har för tillfället två, ”men jag brukar ha tre”
Eniro har hjälpt dem med: Google-annonsering, högre ranking på Eniro, ökad synlighet på internet.

Hör när Kris och Johan pratar mer om sin verksamhet och hur de lyckats med sin digitala marknadsföring här. 

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata