vägskylt där det står e commerce
5 minuters läsning

2020 var ett annorlunda år på många sätt. Ett år då vi sett e-handeln öka rejält och ett år då företag hittat på nya innovativa lösningar för att anpassa sina produkter och tjänster till en lite annorlunda vardag och för att på så sätt kunna leverera allt från hemleveranser av restaurangmat till gympass online.

Den årliga rapporten Svenskarna och internet innehåller alltid mycket spännande information om våra förändrade beteenden online. Vi har tittat på statistiken för att se om vi kan hitta tydliga tecken på de stora förändringar som faktiskt skedde online under fjolåret.

Nästan 9 av 10 har handlat online

I Svenskarna och internet kan vi bland annat se att 87 procent av de svenska internetanvändarna uppgav att de har e-handlat någon gång under 2020 och att så många som en fjärdedel av dessa uppger att de har e-handlat i större utsträckning än tidigare.

Det är också tydligt att några av de grupper som oftast inte varit lika internetvana ökat sin närvaro online. Exempelvis har pensionärer ökat användningen av så väl bank-id och swish under 2020. Vilket väl får ses som dels ett tecken på ett nödvändigt behov under den pågående pandemin, för att t.ex kunna betala räkningar hemifrån – men det visar också på en ökad e-handel inom just den gruppen.

Man kan säga att det rådande läget kraftigt ökat på takten på den förändring av e-handeln som vi sett under många år nu.

Frågan är om det kommer vara det nya tillståndet eller om vi kommer se en långsammare ökning när vardagen går tillbaka till det normala.

Många säljer inte online

Det är också tydligt att efterfrågan för e-handel avspeglas i de små- och medelstora företagens satsningar på näthandel.

En studie bland flera europeiska länder, där Sverige var ett av länderna, visar att antalet företag som säljer online ökade från 5% 2019 till 13% 2020.
Det är en rätt rejäl ökning. Samtidigt avslöjar det också att många företag fortfarande inte säljer online.

Om det beror på att deras produkt eller tjänst ej går att erbjuda online eller om det beror på okunskap eller tidsbrist och möjlighet låter vi vara osagt. Men det är intressant att se såväl den rejäla ökningen som också hur få företag det faktiskt är som säljer online.

Så även om 2020 bjöd på något av en renässans för e-handeln på bekostnad av den traditionella handeln så ser vi att väldigt många företag fortfarande arbetar analogt.

En spaning för 2021 när det kommer till just e-handeln får bli just det: att många företag måste anpassa sig efter det nya kundbeteendet.

Många företag arbetar fortfarande analogt

Hur möter man en ökande efterfrågan på e-handel?

Det här ämnet kan ju i sig utgöra en hel artikelserie, men lite snabbt i korthet så bör man som företagare under 2021 se till att öka sin närvaro online, genom att till exempel uppdatera sin hemsida för att skapa en mer modern och digital verksamhet, som då innehåller allt från möjlighet till onlinebokningar till att investera i en vettig e-handelsplattform för ditt företag.

Försök helt enkelt att bygga en köpstark hemsida baserat på vad din målgrupp vill ha. Fyll den med lockande och lättillgängligt innehåll och gör det så enkelt som möjligt för din kund att köpa av ditt företag. Glöm inte heller bort att en äldre och rätt så köpstark grupp ökat sin närvaro online.

Dina kunder gör research online

Dagens kunder går främst online för sina inköp för att det är smidigt, ofta billigare och går att göra hemifrån, på bussen eller på kontoret. Väldigt många kunder gör det också som research för sitt köp online eller i butik.

Jag börjar personligen nästan alltid mina köpresor på Google. Söker på produkter, kollar av Google Shopping, besöker sidor och läser recensioner. Spar intressanta produkter i flikar i min webbläsare och återkommer dagar senare och fortsätter klämma på produkterna digitalt – innan jag bestämmer mig.

Så vår spaning inför 2021 är att e-handeln bara kommer att fortsätta växa och med den kraven på en smidig köpupplevelse.

Det kan också vara värt att nämna att social commerce ökar starkt. Det vill säga shopping via sociala plattformar. Facebook och Instagram, TikTok, Youtube m.m. är alla plattformar som arbetar för att skapa nya smidiga och interaktiva köpupplevelser.

E-handeln under 2021. Detta händer och detta bör du tänka på:

  • Öka din närvaro online
  • Skapa en köpstark hemsida
  • Tänk efter: Vad vill din målgrupp mötas av för innehåll?
  • Skapa möjligheter för onlinebokningar och en e-handelsplattform
  • Ge dina användare en smidig upplevelse
  • E-handeln fortsätter växa
  • Social commerce fortsätter växa och sociala medier satsar stort

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata