En datorskärm
4 minuters läsning

Visste du att ditt företag troligtvis inte har en tillräckligt ny hemsida? Men vad betyder det egentligen och varför är detta dåligt?

Om hela ditt företags digitala närvaro hänger på en sjöoduglig webbplats från internets begynnelse så är det troligtvis inte konstigt att ditt företag sjunker allt djupare ner i Googles sökresultat. Men varför är det så att en äldre hemsida är sämre än en ny webbplats?

En gammal hemsida är i regel långsammare än en ny. Den laddar långsammare, och detta är främst dåligt av två anledningar:

  1.  dina potentiella kunder kommer att avbryta besöket på din hemsida om det tar för lång tid att ladda. Vi har nämligen allt kortare tid på oss för att fånga mottagarens intresse. Kunderna kräver snabbhet. Om din hemsida är långsam så tappar du kunder. Google har i en studie visat att om det tar mer än 3 sekunder för en hemsida att ladda så hoppar 53 procent av besökarna av.
  2. Googles algoritmer älskar snabba hemsidor. Ju långsammare din hemsida är, desto sämre kommer det vara för din ranking på Google.

Mobil går före dator

Vad gäller mobilanpassning så visar den årliga undersökningen Svenskarna och internet att datoranvändandet tenderar minska till förmån för mobilen. 87% av de svenska internetanvändarna uppger att de dagligen använder internet på sin smartphone. Att jämföra med bara 67% för datorer.

Det är också så att användandet för mobilen ökar för varje år som går medan den minskar för datorn. Så framtiden kommer att vara än mer mobil. Samt, och det här är viktigt att upprepa: Googles algoritmer uppskattar hemsidor som är mobilanpassade. Gamla hemsidor kan vara, men är ofta inte, mobilanpassade.

Varför är det dåligt med en för gammal hemsida?

  • Långsam
  • Inte mobilanpassad
  • Inte lika säker
  • Dålig SEO

Säkerhet är ett problem

Ett annat problem med en för gammal hemsida är säkerhet. När jag pratar om säkerhet här tänker jag främst på så kallad SSL-certifiering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en säkerhetsmekanism
som uppfanns för att kryptera kommunikationen mellan två enheter. Det är en typ av elektronisk legitimation som ska skydda information. Om en sida börjar på https så kan du räkna med att webbplatsen i praktiken använder SSL. Tyvärr är inte detta vanligt förekommande på äldre hemsidor.
Så varför är detta dåligt?
Jo, nu för tiden varnar Google om en hemsida inte är SSL-certifierad, SSL har även en effekt på din SEO, både direkt som en rankingfaktor, men även över tid då din sida får en trovärdigare auktoritet hos besökarna.

Vill du skaffa SSL-certifikat så gör du det enklast via en värd som gör just detta eller så skaffar du ett certifikat från en certifikatutfärdare.

Ny hemsida syns bättre

Summan av kardemumman är alltså att en äldre hemsida, förutom att troligtvis vara en dålig upplevelse för användaren sett till användarvänligheten – vilket också kan påverka din SEO – kommer att ha en negativ effekt på din synlighet på Google.

Eller om vi vänder på det = en ny, modern hemsida kommer att synas bättre.

Så hur vet du om din hemsida är gammal och i behov av en helrekond?
Ett tips är att själv försöka se nyktert på din hemsida. Låtsas vara en kund eller användare för att bedöma upplevelsen av din hemsida. Är den långsam och inte särskilt användarvänlig?

Eller ännu bättre, be en expert bedöma din hemsida.

Och är den dålig eller gammal så uppdatera och byt ut. Din hemsida är i regel den viktigaste platsen för ditt företag online. Den bör inte se ut och bete sig som om 90-talet ringde.

Tips är att också testa någon av de många scanners som finns där ute som kan analysera din hemsida. Exempelvis vår egna Hemsidekollen.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata