Olika exempel på display ads
2 minuters läsning

Displayannonsering (även känt som bannerannonsering) använder bannerannonser för att marknadsföra ditt företag på nätet. Men vad skiljer displayannonser från andra typer av annonser på Google?

Om du någon gång vistats på internet så är chansen väldigt stor att du lagt till märke till annonser när du besöker hemsidor, går in på nyhetssajter eller spelar spel på din smartphone. Dessa typer av annonser kallas för displayannonsering och det är ett samlingsnamn för en mängd olika typer av annonsformat, som till exempel bildannonser och responsiva annonser. Videoannonser är också en typ av displayannonser som ökar starkt. Vilket ju går hand i hand med hur vi beter oss på övriga internet, där video sett och ser en rejäl ökning för varje år som går. Oavsett om det handlar om Youtube, Tik Tok eller just i annonser.

Tänk alltid mobile first

Precis som att mobilanvändandet ökar på bekostnad av desktop så ökar också displayannonseringen på mobilen på bekostnad av displayannonseringen på desktop. Att just mobilanvändandet dominerar är också viktigt att ta med sig när det kommer till att skapa en display-kampanj. Tänk alltid mobile first – precis som du bör göra när du designar din hemsida eller skapar Facebook-annonser.

(inlägget fortsätter under bilden)

Primära målet med displayannonsering

Vad skiljer då en displayannons från exempelvis en klassisk text-annons på Google?
Det primära målet med en textannons (se bild ovan) är i regel klick och konverteringar och det brukar sägas att den här typen av annonser svarar på en efterfrågan. Vilket förklarar varför de ofta till utseendet ser ut som ett helt vanligt, visserligen annonsmärkt, sökresultat.

Displayannonsering har dock en annan ingång, där fokus istället ligger på det visuella – där kommunikationen i första hand sker med bilder eller rörliga bilder. Till skillnad mot textannonsen, som i regel försöker kapitalisera på ett behov som redan finns, så vill displayannonsen skapa en efterfrågan genom att bearbeta mottagarens känsla av önskemål och behov.

Vill du veta mer om displayannonsering? Kolla på vårt webinar i spelaren nedan eller läs mer här: displayannonsering.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata