Genom att vara kund hos Eniro ser du till att dina kunder hittar ditt företag när de söker lokalt, men den digitala världen är stor och det finns väldigt mycket mer du kan göra i form av marknadsföring.

I takt med att vi blir allt mer uppkopplade, och sammankopplade, ökar möjligheterna till en ny sorts relation mellan företag och kunder. När du marknadsför ditt företag i den digitala världen skapar du samtidigt relationer som bygger på dialog och interaktion. Man ger och tar, lyssnar och svarar.

DEN NYA KUNDRESAN

Det nya uppkopplade sättet att leva har även skapat ett nytt beteende hos oss när vi står inför ett köp, oavsett om det är ur ett B2C och/eller B2B perspektiv. En typisk kundresa idag innebär att kunden surfar omkring på nätet och letar efter information om den produkt, tjänst eller varumärke hon är intresserad av. Hon söker på Internet, hon läser recensioner och kommentarer, frågar vänner och bekanta i sociala medier om råd. För att du ska finnas med i kundens urval är det därför viktigt att din produkt, tjänst eller varumärke dyker upp under den här fasen.

DIGITALA PLATTFORMAR OCH KANALER

Du kan marknadsföra ditt företag via olika plattformar och kanaler, det kan vara via en hemsida, en blogg, e-post, appar (applikationer), sociala medier som Facebook, Instagram och Linkedin, eller något annat. Det vanligaste är att använda en mix som är anpassad efter var dina kunder rör sig i den digitala världen.

HUR VILL DINA KUNDER FÖLJA DIG?

Försök ta reda på var och hur dina kunder vill ta del av din information på nätet.

En bra grund för de flesta företag är att ha en hemsida och/eller ett konto på Facebook. Har du många kunder som gör mikroköp är Twitter förmodligen ett bra alternativ. Här kan du och dina kunder skriva snabba och korta kommentarer. Instagram och Pinterest är bra för att publicera bilder på dina produkter eller på vad du gör. Jobbar du med B2B är nog Linkedin det sociala nätverk du ska fokusera på.

Eller ska kärnan i din marknadsföring bli ett konto på Youtube där du publicerar videor? Det finns många vägar att gå – ta hjälp av checklistan som följer och välj sedan din egen väg.

VAD SKA JUST DITT FÖRETAG GÖRA I DEN DIGITALA VÄRLDEN?

Vad skapar värde både för dig och dina kunder? Här är några frågor som hjälper dig att komma fram till vilken typ av digital kommunikation som passar för ditt företag.

    • Vad förväntar sig dina kunder att de ska kunna göra digitalt?

      Ska de kunna boka något? Då behöver du en bokningsfunktion. Handla? Då är det förmodligen dags att starta en webbshop. Se bilder på produkter? Skapa ett bildgalleri. Få inspiration? Hitta på något som inspirerar, visa bilder, dela med dig av tips och tricks. Fundera på vad dina kunder efterfrågar och hur du kan skapa ett innehåll som svarar upp till det.

    • När och var vill de göra detta? Via datorn, mobilen eller läsplattan?

      Det har betydelse för om du bör skapa en app, en mobilsajt, bygga en webbplats med responsiv design eller något annat. Enligt Mediabarometern 2014 har 91% av svenskarna en dator med Internetuppkoppling i hemmet, 51% har en läsplatta och 73% en smartphone. Fråga dina kunder var och på vilken typ av enhet de vill ta till sig din information.

    • Vilken servicegrad förväntar sig kunderna?

      Om de kontaktar dig, hur snabbt ska du svara? Eller om de kommenterar något, förväntar de sig en kommentar från dig? När du skapat en digital kontaktyta, se till att du har tid att underhålla den. Avsätt minst en halvtimme om dagen.

    • Vad är viktigt för att användaren ska få förtroende för ditt företag?

      Som konsumenter surfar vi runt och läser omdömen om den produkt eller det företag vi möjligen är intresserade av. Hur kan du vinna konsumenternas förtroende i det här stadiet? Bädda för att användare ska uttrycka sig om det du erbjuder genom att ha kommentarsfält och möjlighet att ge betyg eller recensioner. Du bör också lyfta fram positiva uttalanden från kunder och visa bilder på utförda jobb.

    • Hur hittar kunderna dig i den digitala djungeln?

      Sökmotorerna skannar in och indexerar vad som står på din sajt, Facebook och Twitter. Skriv tydligt vad ditt företag heter, vad du erbjuder, var du finns m.m. Ju bättre du är på att jobba med sökord desto högre rankas du i träfflistorna. Vill du ta en genväg kan du köpa sökord (och annonsplats) på sökmotorer. En annan möjlighet är att annonsera på olika sajter på nätet.

När du satsar på marknadsföringen av ditt företag, se till att lyssna till vad dina kunder är ute efter. Ta reda på deras förväntningar och försök gärna att överträffa dem. Bygg upp en relation som bygger på dialog och interaktion så att dina kunder får ett förtroende för dig och kommer alltid tillbaka till dig.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata