4 personer, 2 män och 2 kvinnor sitter i en soffa och tittar på ipad och datorer.

Ett nytt år betyder ofta nya, spännande innovationer inom digital marknadsföring. Från maskininlärning och analysverktyg till oväntade konkurrenter till Google. Nedan berättar vi mer om några av de teman vi tror du kommer märka mer av under 2023.

AI hjälper dig skapa content

ChatGPT är en stor språkmodell utbildad av OpenAI. Den används för att generera text på olika språk och kan användas för uppgifter som chattbotar, automatisk textgenerering och översättning.

ChatGPT är ett datorprogram som är tränat att skriva text på olika språk. Den använder informationen från tidigare tränad data för att förstå innebörden i vad man skriver till den och försöka skapa ny text som svar eller fortsättning på det man skrev.

De två styckena ovan är skrivna av chatbotten ChatGPT som svar på våra frågor “vad är ChatGPT” och “hur fungerar ChatGPT”. AI-hjälpmedel som ChatGPT slog igenom på bred front under 2022 och kommer med stor sannolikhet bara att fortsätta växa och utvecklas under åren som kommer.

Den här typen av verktyg kommer kunna hjälpa dig skapa unikt content som fyller din hemsida med nytt SEO-vänligt innehåll, hjälpa dig översätta texter på nolltid och inspireras. Eller varför inte be ChatGPT skriva ihop ett bröllopstal? Notera dock att de svenska texterna ibland innehåller en del stavfel och syftningsfel. Så använd verktyget som en inspiration snarare än en rak text-maskin.

ChatGPT skriver bröllopstal.

Så här kan det se ut när man ber ChatGPT att skriva ett bröllopstal.

Dall-E 2 är ett annat av OpenAI:s projekt som syftar till att skapa bilder och konst baserat på det du skriver.

Bilden nedan skapades exempelvis när vi skrev in “beställningen” “abstract pencil drawing of the words SEO in a hellscape environment”

abstract pencil drawing of the words SEO in a hellscape environment

Med Dall-E:s hjälp kan du skapa konstverk baserat på dina text-kommandon.

Så är ChatGPT nya Google? Vi låter textboten svara själv:

“Det är viktigt att notera att modellens kunskap är begränsad till den information som var tillgänglig för den under träningsprocessen. Modellen kanske inte har tillgång till den senaste informationen, så det är viktigt att ta hänsyn till när modellen tränades sist när man bedömer dess svar.”

Testa ChatGPT här eller Dall-E 2 här.

Äkta marknadsföring, autentiska uttryck

Under 2023 kommer dina kunder efterfråga en mer äkta marknadsföring och autentisk tonalitet i din kommunikation. Från de stora strategiska dragen, som att arbeta med en syftesdriven marknadsföring (från engelskans purpose-driven marketing) ner till den igenkännande videon du postar på TikTok.

Förut var det äkta uttrycket och syftet en del av berättelsen, vars mål och mening var att försöka sälja produkter eller ditt varumärke. Nu letar dina kunder efter företag och verksamheter som de kan spegla sig i och som får dem att känna sig lite bättre att de valt just er. Äktheten blir därför hela berättelsen.

Detta kan ta sig uttryck på många sätt, se till exempel klädmärket Patagonia vars fokus är friluftsliv och vars varumärke andas ett hållbart och miljövänligt leverne. Ett “äkta uttryck” som bara förstärktes när ägaren Yvon Chouinard i fjol tillkännagav att ägandet av Patagonia skulle doneras till en stiftelse för att säkerställa att företagets vinster går till att motverka den globala uppvärmningen samt för att skydda biologisk mångfald och natur. Eller för att citera företag själva: “Från och med nu är jorden vår enda aktieägare.” Huruvida detta i långa loppet är ett autentiskt uttryck för företagets välvilja eller någon form av greenwashing är oklart, men uppenbart slår det an en sträng hos mottagaren av budskapet.

“Från och med nu är jorden vår enda aktieägare”

Autenticitet kan ta sig uttryck på många olika sätt, men till syvende och sist kokar det ner till någon slags mänsklighet och igenkänning, transparens, tillgänglighet och trovärdighet.

El och VVS-firman Svanströms är ett exempel på ett företag som har tagit den äkta marknadsföringen till sitt hjärta och gör succé på Youtube med autentiska filmer från livet som hantverkare. På Instagram hittar vi Livrustkammaren där kontots än så länge hemliga admin skapar underhållande innehåll med fokus på memes, populärkultur och andra dagsaktuella ämnen.

Med den här typen av branded content skapas innehåll som fokuserar på gemensamma intressen och värderingar. Storytelling som skapar en känslomässig relation till ditt företag, där kommunikationen är kamratlig och inte påträngande – samtidigt som den skapar ett värde för mottagaren i form av underhållning och information. Det är också en typ av content som leder till interaktioner i form av kommentarer, delningar och gillanden.

Så 2023 är året då vi lämnar den säljiga och slutna marknadsföringen till förmån för det autentiska och öppna uttrycket.

TikTok som sökmotor

Det är väl egentligen ingen som missat hur den kinesiska techjätten TikTok de senaste åren växt sig starkare och starkare som socialt medium, annonseringsplattform och maktfaktor, så pass att man under 2021 faktiskt var den största sidan online, något vi skrivit om tidigare (TikTok – nu större än Google).
När vi stirrar djupt i spåkulan står det tydligt att TikTok kommer fortsätta sitt segertåg även under 2023. Det enda som möjligtvis skulle kunna sätta käppar i hjulen är ett potentiellt amerikanskt förbud av den kinesiska appen (något som dock är väldigt svårt att genomföra).

TikTok, med sina starka algoritmer, visade redan i fjol hur man tagit stora marknadsandelar när det kom till sök online. Studier utförda av Google själva visar nämligen att nästan 40% av unga mellan 18-24 år använder TikTok för att hitta ett ställe att käka lunch på, resa till, shoppa hos eller festa loss på, och inte Googles kartor eller sök.

Hur kommer det nya sökbeteendet utvecklas under 2023 och vad kommer en allt starkare kinesisk techjätte innebära för USA:s och Silicon Valleys digitala hegemoni?

I spelaren nedan kan du se en reklamfilm från TikTok som handlar om just sök på plattformen.

GA4

Google Analytics är Googles egna – kostnadsfria – webbanalysverktyg som genererar detaljerad statistik om besökarna på ditt företags hemsida. I tid till sommaren 2023 kommer Google stänga ner den gamla versionen, också kallad Universal Analytics, och ersätta den med Google Analytics 4 – Googles svar på en cookiefri framtid.

Google Analytics 4 är en mer avancerad version av det gamla analysverktyget och är, till skillnad mot Universal Analytics, framtaget för att fungera utan cookies. GA4 förlitar sig istället på en mer avancerad datainsamlings-metod kallad GA4 Measurement Protocol (via bl.a. AI och maskininlärning). Med GA4:s datamodellering kan Google lättare fylla i luckorna när dina hemsidebesökare väljer att inte acceptera cookies.

Vad innebär detta för ditt företag? Om du inte använder Google Analytics så kommer det inte påverka dig (men kanske är det dags att börja?). Om du däremot redan använder Google Analytics och ännu ej påbörjat övergången till Google Analytics 4 så är det med andra ord snart dags. Ju tidigare du blir van vid att arbeta i GA4 desto mer kommer du få ut av verktyget och desto bättre kommer det vara för ditt företag. Här kan du läsa mer om hur du enklast sätter upp GA4 för ditt företag.

Lycka till!

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata