« Tillbaka till bloggen

,

Detta betyder julens färger

Röd julkula hänger i grön gran

Julen är en färggrann högtid. Från tomtens röda dräkt och julgranskulornas gyllene skimmer till granens gröna grenar och den bruna pepparkakan. Men hur tolkar vi som mottagare egentligen alla dessa färger? I följande artikel bryter vi ner  julens färgsprakande beståndsdelar!

Julgranens gröna färg

Grönt är, likt lila och blått, en kall färg som frammanar en känsla av lugn, men den kan samtidigt producera känslor av sorg och tomhet. Färgen har i en studie utförd av Joe Hallock visat sig vara populär hos både män och kvinnor, och då gärna yngre män och kvinnor. Grön används även i trafikljus för att förmedla ”nu kan du köra”, vilket troligtvis ger färgen en viss känsla av framåtrörelse. Men vilken färg får mottagaren att utföra en handling, grön eller röd? Läs längre ner för svaret!

5 tips som gör din hemsida bättre

Den bruna pepparkakan

En pepparkaka är i mångt och mycket sinnebilden av julen, där blotta åsynen kan få det att vattnas på munnen. Men dess bruna färg är egentligen överlag illa omtyckt. Både män och kvinnor i undersökningen som vi nämner ovan uppger att brunt är deras mest hatade färg (bara slaget av orange). Samtidigt symboliserar den inte särdeles eleganta färgen oftast värdeord som tillit, bekvämlighet och säkerhet. Och det är väl sällan som man känner sig så trygg och bekväm som när man moffar pepparkakor på Lucia?

Klicken ökade med 21 procent

Tomtens röda dräkt

Medan grönt framkallar känslor av lugn så kan rött skapa en känsla av såväl hot som passion. Varma färger uppfattas i regel som mer intensiva. I studien ”Impact of Color in Marketing” framkommer det att färgen röd rentav kan ha en bortstötande effekt och därför bör användas mer sparsamt (t.ex. på ditt företags hemsida). Information som uppenbarligen inte nått tomtefar.
Samtidigt testade marknadsföringsplattformen HubSpot att ändra sin ”call to action”-knapp från grönt till rött – ett test som resulterade i att klicken ökade med 21%. Resultatet (d.v.s. viljan att agera när man möts av färgen) speglar sig också i reatidernas röda färg. Så om du upplever ett ökat köpsug under mellandagsrean så kan det bero på  att du omges av rött, rött och mera rött.

Vilken färg är bäst?

Känner du inte igen dig i färgerna och deras påstådda betydelse? Oroa dig inte. Mycket av den mening vi lägger i färger är starkt påverkat av våra egna upplevelser, uppväxt och kulturella skillnader. För vissa är rött hotfullt, för andra är det kärlekens färg – och för en tredje grupp så är det ju samma sak.

Inslagna julklappar i flera färger