En Google-skylt på en husfasad
3 minuters läsning

Driver du ett svenskt företag och upplever att du inte får ut det du förväntar dig av din Google-annonsering? Det är inte så konstigt, det är svårt att få till annonseringen för någon som bara agerar digital marknadschef på sidan om sitt riktiga jobb.

Vi har många års erfarenhet av annonsering på Google och har genom åren noterat några av de vanligaste misstagen som svenska företag gör i sin marknadsföring. I följande artikel listar vi några av de vanligaste.

Dina Google Ads når fel personer

Det finns en tendens ibland att ovana annonsörer tror att en större målgrupp vill köpa från deras företag än vad som kanske är fallet. Och det är egentligen inget fel i att drivas av en sådan optimism. Problemet är att det påverkar din annonsering.
Om du driver ett lokalt kafé i en småstad och tror att halva Sverige vill köpa från ditt lokala kafé så finns risken att du väljer för breda sökord och lägger en för stor geografisk platsinriktning, det vill säga, du försöker täcka in en större del av kartan än vad som egentligen är rimligt för ditt företag.

Om du driver ett kafé i Alvesta, lägger in sökord som “kaffe” och tycker det är bra att synas i hela Småland ifall någon skulle råka ha vägarna förbi Alvesta så får du troligtvis problem med annonsleveransen. Varför? Jo, för då kommer hela budgeten gå åt till folk som söker på “kaffe” online endast för att de t.ex. vill köpa kaffe online och som aldrig kommer ha vägarna förbi din ort.

Misstagen med Google My Business

Vi har upptäckt att samma problem finns när kunder skapar en sida på Google My Business och lägger in Sverige som område och flera olika företagskategorier. Då slutar det med att företaget inte får några besök på sin Google My Business-sida (och i förlängningen: färre besök till sin fysiska butik). Detta kommer med tiden också snabbt påverka din SEO och synlighet på Google.

Så vad bör du göra istället?

  1. Tänk över det geografiska upptagningsområdet. Med största sannolikhet behöver du minska området du tror att ditt företag täcker in.
  2. Tänk på relevansen! Se till att dina annonser är så relevanta som möjligt. Hur användbar är informationen för mottagaren? För att uppnå relevans så ska dina annonser, dina sökord och din målsida vara nära relaterade till vad en kund kan tänkas söka efter.
  3. Skapa en tydligare målgrupp och tydligare sökord för att garantera att du skalar bort alla dessa träffar som inte kommer att intressera sig för ditt företag och bara äta upp din budget.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata