Eniro Annonsering
  • Våra produkter
    • Behåll mina kunder
      • Hemsida
      • Synlighet på Internet
    • Hitta nya kunder
      • Annonser på Google
      • Högre upp på Google (SEO)
      • Högre upp på Eniro
    • Bli nummer ett på min marknad
      • Annonser på Facebook
      • Lokala annonser i digital media
  • Testa själv
    • Uppdatera företagsuppgifter
    • Närvarokollen
    • Hemsidekollen
    • Digitalkollen
    • SEO-kollen
  • Academy
    • Tips & Nyheter
    • Google för småföretagare
    • Webinar
    • Våra kunder
    • Eniro Ranking Bonus
  • Kundservice
    • Om Eniro
  • Mitt Eniro
  • Menu Menu
Facebook Ads, Väx med annonsering

Dessa fel gör svenska företag på Facebook

snickare tittar på sin mobil i verkstad
2 minuters läsning

Annonserar ditt företag på Facebook? Då finns risken att du gör det på fel sätt. I följande artikel listar vi felen företag gör på Facebook och vad du bör göra istället.

Felen du gör på Facebook kan verka små men kan visa sig vara såväl kostsamma för ditt företag som negativa för din marknadsföring – både vad gäller tid och pengar.

Din annons har för bred målgrupp

Efter att ha samarbetat med väldigt många svenska småföretagare har vi märkt att det finns en tendens att välja för bred målgrupp i sin annonsering på sociala medier. Med en för stor målgrupp är risken stor att du vattnar ur din räckvidd och spenderar pengar på mottagare som ändå aldrig skulle handla något av dig. Snäva till din målgrupp, både geografiskt och sett till typ av målgrupp. Vi har i ett tidigare webinar pratat om målgrupper och Facebook som ni gärna får titta på, där diskuterar vi ingående Facebook och målgrupper – och hur svårt det faktiskt kan vara att definiera rätt målgruppsstorlek och målgruppstyp.

Många glömmer bort att använda Facebook-pixeln

Ett annat typiskt problem med småföretagares annonsering på Facebook är att man inte använder Facebook-pixeln. Vi pratade om Facebook-pixeln i ett tidigare webinar i november. Men i korthet handlar det ju om en bit kod som du lägger till på din hemsida så att din hemsida och Facebook kan snacka med varandra. Med en pixel på plats kan du lösa en del av problemen med att ha en för bred målgrupp då pixeln levererar väldigt specifik data om till exempel användare som besöker din hemsida.

Använder fel verktyg på Facebook

Slutligen: se till att använda Facebooks Ads Manager när du annonserar på Facebook, och inte Boost-funktionen. Med Ads Manager får du så mycket mer verktyg att jobba med så om du ändå tänkt annonsera frekvent på Facebook så bör du sätta dig in i hur Ads Manager fungerar.

Summering: Dessa fel gör svenska företag på Facebook

  1. Använder sig av en för bred målgrupp och träffar helt fel personer
  2. Använder inte Facebook-pixeln och missar extremt viktig data
  3. Annonserar inte med Ads Manager och får inte tillgång till verktygets alla grymma funktioner

by Donny

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata
https://annonsera.eniro.se/wp-content/uploads/2021/03/carpenter_2_mobile.png 333 950 Donny https://annonsera.eniro.se/wp-content/uploads/2017/12/eniro-logo-customerpages-2017-11-04.png Donny2021-03-01 15:58:222021-10-15 10:15:57Dessa fel gör svenska företag på Facebook

Categories

  • Annonseffekt
  • Digital marknadsföring
  • Display ads
  • Eniro På sjön
  • Eniro.se
  • Facebook Ads
  • Google
  • Hemsidor
  • Möt våra kunder
  • Nyheter
  • Sociala medier
  • Sökmotoroptimering
  • Syns bättre än dina konkurrenter
  • Syns online
  • Tips
  • Uppdaterad Online
  • Väx med annonsering
© Copyright - Eniro
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Rss
  • Mail
  • Integritetspolicy
Scroll to top
Hantverkare, kvinna, söker på Google efter Vad är Google Ads

Eniros guide till annonsering på Google

Negativa sökord, relevansbrygga, SERP och sökordsplaneraren.

I följande fullmatade guide berättar vi allt om Google Ads, vanliga misstag, den tuffa konkurrensen och hur du får kunderna att klicka på din annons.

Berätta mer!

×