Har du någonsin frågat dig själv: Hur syns mitt företag bättre på Google och Eniro? Många företag kämpar idag för att träffa rätt med sin marknadsföring på internet, och trots den tuffa utmaningen så är det en kamp som de flesta företag måste ta sig igenom. Om du verkligen vill nå ut till kunderna i ditt närområde så måste du se över din synlighet på sökmotorer som Google. Hela 77% av svenskarna använder nämligen sökmotorer när de ska hitta lokala leverantörer.
Vet du vad dina kunder letar efter? Och då pratar vi inte om produkter av hög kvalitet, väl utförda tjänster och grym kundservice. Det är saker som kunderna förväntar sig. Vad kunden letar efter är dig, och dina konkurrenter, och dina konkurrenters konkurrenter. Och de gör det på internet.
Men frågan är: syns du online?
Internet viktigt under hela köpresan
En köpresa har olika steg. Ett av de första stegen handlar ofta om att hämta in inspiration. Under den här fasen samlar kunden in och jämför olika leverantörer, kollar av recensioner och omdömen, letar efter rabatter, gratis-erbjudanden och kampanjer samt rådfrågar andra kunder.
Även om själva köpet inte nödvändigtvis genomförs online så fungerar internet som en viktig källa för konsumenter under hela köpresan. Det är här som grovjobbet görs. Under inspirationsfasen kan kunden mycket väl besöka din fysiska butik för att därefter gå hem och söka på nätet efter billigare priser eller likvärdiga produkter hos dina konkurrenter. Tänk om kunden då inte hittar ditt företag på nätet? Med en allt mer medveten kundkrets så har företagare i dag inte råd att vara osynliga i träfflistan när kunderna söker.
Google och Eniro kompletterar varandra
Sök är en huvudkanal för digital marknadsföring. Sök ger dig möjligheten att rikta in dig på dina kunders “Jag vill veta”-, “Jag vill göra”- och “Jag vill köpa”-ögonblick. Ögonblick som dyker upp hela tiden medan de söker efter information och lösningar på deras behov. Och både behov och situation kan påverka vilken sökmotorer som används. Det kan till exempel vara mer naturligt att använda Google när du sitter på kontoret, medan du använder Eniro på bussen på väg hem. Eller DuckDuckGo och Bing hemma i soffan.
Ibland har kunderna ett definierat behov och söker efter specifika produkter eller tjänster, medan det vid andra tillfällen är ett behov som “skapas” när kunden utsätts för en produkt eller tjänst när de är på nätet. De olika sökmotorerna kompletterar sålunda varandra. Det är därför viktigt att vara synlig på flera sökmotorer för att möta kunder i de olika situationer som de befinner sig i när de letar efter det som de behöver.
Profilsidor på Eniro rankas ofta väldigt högt på Google
Tycker du att det låter som ett omöjligt uppdrag? Lugn bara lugn. Ett första steg är att börja med att kontrollera ditt företags synlighet på Google, som är världens största sökmotor, och Eniro. Då täcker du faktiskt en bra del av kakan. Att ha en stark profil på Eniro skapar vågor på vattnet som ger avtryck i alla stora sökmotorer. Profilsidor på Eniro rankas ofta väldigt högt på Google. Se även över dina hemsidor och sociala kanaler. Har du sökmotoroptimerat dem? Det vill säga: är de byggda på ett sådant sätt att Google och andra sökmotorer samt dina kunder kommer att gilla sidorna? Ju mer omtanke du lägger på din digitala närvaro, desto större avtryck kommer du att göra. Och glöm inte att lägga ett par slantar på annonsering via Google AdWords. Det kan göra stor skillnad i din marknadsföring.
Boosta din synlighet på Google och Eniro
Din marknadsföring bör därför inte handla så mycket om Google vs Eniro. Istället bör den fokusera på Google och Eniro.