Din hemsida är lika viktig som en fysisk butik, och navet i din digitala marknadsföring. Precis som att en välkomnande salong kan locka nya kunder så kan en långsam och svårnavigerad hemsida jaga iväg potentiella kunder. Så kanske är det dags att önska en ny hemsida i julklapp?

Din hemsida är kanske inte det du ger mest uppmärksamhet i alla dagens arbetsuppgifter men bör vara där du lägger mest uppmärksamhet, förutom att leverera bra produkter och tjänster förstås. De flesta kan tro att en organisationskarta, broschyr eller bara ett kontaktformulär duger – men så är inte fallet! Se till att satsa på ditt innehåll – ljud, filmer och bilder, skapa känslor – som folk faktiskt skulle vara villiga att betala för. Då kan du konvertera trafik, och få dina besökare att investera i dina produkter eller tjänster.

Google Ads + bra hemsida = sant

Din hemsida ska vara tydlig och användbar för dina kunder och  relatera till dina sökord i annonsen. Tänk bara själv om du klickar på en annons som handlar om Volvobilar, men landar på en sida som visar bilar av ett annat märke, hur blir din upplevelse? Positiv? Troligtvis inte – det måste finnas samband mellan annonstexten och din landningssida. Om du inte har ett tydligt samband kan detta istället skada din relevans och sänka dina kvalitetspoäng (Quality Score)  på Google. Kvalitetspoängen är en beräkning av kvaliteten på dina annonser, sökord och landningssida. Om du har annonser av hög kvalitet kan du få lägre kostnader och bättre annonsplaceringar på Google.

“Satsa på ditt innehåll”

Nöjd sökare ger nya kunder

En nöjd potentiell kund som finner det den söker, kommer troligtvis bli en ny kund.

Google har identifierat tre karaktärsdrag för konsumenter.

  • Nyfiken på inspiration och information
  • Krävande och förväntar sig engagerande och högkvalitativt innehåll
  • Otåliga med en låg tolerans för dåliga upplevelser

Enligt en studie* gjord av Google förväntar sig hela 63% av användarna en smidig och meningsfull upplevelse när de besöker en hemsida, att det ska vara en positiv upplevelse, med enkel navigation där de snabbt hittar det som de söker.

En annan studie av Google visar även att så många som  66%** av de som har smartphone har köpt från ett annat varumärke än vad som var deras tanke från början, på grund av att de fick bättre information på en hemsida i jämförelse med en annan. Detta bevisar ännu en gång att en bra hemsida tillsammans med bra annonser genererar fler kunder.

Hemsidekollen

Det finns olika verktyg för att kontrollera om din hemsida presterar som den borde, Eniros Hemsidekollen ger dig snabbt en överblick. Med hjälp av Hemsidekollen kan du testa mobilanpassning, snabbhet och synlighet – helt gratis. Hemsidekollen ger dig tillgång till en rapport som tar temperaturen på din hemsida med en poängskala från 1-100. Rapporten bryter ner din hemsida i delar som mobilanpassning, snabbhet, sociala medier, Google Ads (tidigare Google AdWords) och recensioner, där varje enskild del kan påverka slutbetyget, på det sättet kan du se vad som är just din hemsidas styrkor men även svagheter.

Så det kanske dags att testa och se om det är dags att önska sig en ny hemsida i julklapp?

Testa Hemsidekollen – Gratis!

*Google/Greenberg, Rising Expectations in Consumer Experiences, March 2017, U.S. (n of 1,501 consumers 18-54)
**Google Consumer Survey, NL 18-55 smartphone users that have purchased something on their smartphone in the past 6 months

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata