, ,

Däckbyte avslöjar kundernas
säsongsbetonade sökbeteende

Röd bil

Våren nalkas och likt tranorna som dansar runt Hornborgasjön så svärmar svenska bilägare runt sökmotorerna på jakt efter en bra däckfirma. En online-häckning som tydligt gör avtryck i sökresultaten. Men är företagarna redo nog för att ta emot anstormningen?

De senaste veckorna har flera däck-relaterade spörsmål klättrat in på topp 10-listan över de mest sökta termerna på Eniro.se. Sökningarna på ”däckbyte” har ökat med 463% och sökordet placerar sig nu i topp, tätt följt av sökord som däck, däckverkstäder, byta däck och däckspecialisten. På topp 100 hittar vi även ord som däckhotell, däckcenter, däckfirma, däckverkstad, däckteam, däckservice, mc-däck och däckförvaring.

Visste du till exempel att 90% av sökningarna på Eniro sker med sökord och område

Som bilfirma är det bråda dagar både vår och höst när gemene man inser att det är dags att byta galoscher på sin stålhingst. Dessa säsongsbetonade söktrender borde inspirera inte bara däckfirmor utan även andra företagare. När kunderna ändrar beteende baserat på hur starkt solen skiner så är det viktigt att företagare hänger med. Det kan handla om något så enkelt som att uppdatera företagets hemsidor och profilsidor så att de är optimerade för att fånga upp kundernas säsongsbetonade sökbeteenden. Något nästan ännu viktigare är förstås att se över vilka sökord man annonserar med på till exempel Google och Eniro.

Välj sökord med omsorg

Det är troligtvis föga förvånande att dina stamkunder vet vem du är och var de kan hitta dig, men hur är det med alla andra? Visste du till exempel att 90% av sökningarna på Eniro sker med sökord och område, exempelvis ”däckbyte + farsta”? Är du kund hos Eniro är det därför viktigt att just ditt företag använder dessa typer av sökord. Om du annonserar på Google via AdWords kan du också välja om du vill rikta dig mot ett specifikt lokalt område. Du kan även gå ner på detaljnivå och rikta dina annonser till en specifik åldersgrupp.

Genom att avgränsa din annons synlighet geografiskt så ökar chansen att just du hamnar högt i sökresultatet. Detta då konkurrensen om de populäraste sökorden blir tuffare ju större område du försöker att täcka in. En bonus är också att en bra synlighet på Eniro kommer att avspegla sig i en förbättrad synlighet på Google. Detta då Eniros kunders profilsidor ofta rankas högre än kundens egen hemsida.

Se till att vara uppdaterad

När dina kunder börjar leta efter dig, om det så är för att byta däck, köpa utomhusmöbler eller införskaffa allra senaste grillen från Weber, så är det förstås inte bara viktigt att du dyker upp i sökresultatet, det är också viktigt att den information som kunden möter är korrekt.

Om vi ser på bilfirmor som exempel så visar studier utförda av Yp.com att 42% av de potentiella kunderna väljer bort en bilfirma om informationen på hemsidan är felaktig. Vi vet också av erfarenhet att många småföretagare saknar en hemsida, något som får närmare 30% av kunderna att gå till konkurrenten istället.

Vårt sista tips i det här inlägget blir därför: se över din information på dina hemsidor, din Facebook-sida och din profilsida på Eniro. Och saknar du en hemsida så är det hög tid att skaffa en. Du har inte råd att vara osynlig online.


Sökorden som ökat mest på Eniro*

  1. däckbyte
  2. lf motor
  3. sjukvårdsprodukter
  4. samhällighetsförening
  5. däck, däckverkstäder
  6. byta däck
  7. däckspecialisten
  8. robotgräsklippare
  9. trädgårdsavfall
  10. mjukglass

* baserat på en jämförelse mellan 28/3-10/4 och 14-27/3