Röd bil

Våren nalkas och likt tranorna som dansar runt Hornborgasjön så svärmar svenska bilägare runt sökmotorerna på jakt efter en bra däckfirma. En online-häckning som tydligt gör avtryck i sökresultaten. Men är företagarna redo nog för att ta emot anstormningen när det är dags för däckbyte?

De senaste veckorna har flera däck-relaterade spörsmål klättrat in på topp 10-listan över de mest sökta termerna på Eniro.se. Sökningarna på “däckbyte” har ökat med 463% och sökordet placerar sig nu i topp, tätt följt av sökord som däck, däckverkstäder, byta däck och däckspecialisten. På topp 100 hittar vi även ord som däckhotell, däckcenter, däckfirma, däckverkstad, däckteam, däckservice, mc-däck och däckförvaring.

Visste du till exempel att 90% av sökningarna på Eniro sker med sökord och område

Som bilfirma är det bråda dagar både vår och höst när gemene man inser att det är dags att byta galoscher på sin stålhingst. Dessa säsongsbetonade söktrender borde inspirera inte bara däckfirmor utan även andra företagare. När kunderna ändrar beteende baserat på hur starkt solen skiner så är det viktigt att företagare hänger med. Det kan handla om något så enkelt som att uppdatera företagets hemsidor och profilsidor så att de är optimerade för att fånga upp kundernas säsongsbetonade sökbeteenden. Något nästan ännu viktigare är förstås att se över vilka sökord man annonserar med på till exempel Google och Eniro. Uppdatera ditt företag här eller på Mitt Eniro om du är kund hos oss för att garantera att din däckverkstad är redo för säsongens däck-kunder.

Välj sökord om däckbyte med omsorg

Det är troligtvis föga förvånande att dina stamkunder vet vem du är och var de kan hitta dig, men hur är det med alla andra? Visste du till exempel att 90% av sökningarna på Eniro sker med sökord och område, exempelvis “däckbyte + farsta”? Är du kund hos Eniro är det därför viktigt att just ditt företag använder dessa typer av sökord. Om du annonserar på Google via Google Ads kan du också välja om du vill rikta dig mot ett specifikt lokalt område. Du kan även gå ner på detaljnivå och rikta dina annonser till en specifik åldersgrupp.

Genom att avgränsa din annons synlighet geografiskt så ökar chansen att just du hamnar högt i sökresultatet. Detta då konkurrensen om de populäraste sökorden blir tuffare ju större område du försöker att täcka in. En bonus är också att en bra synlighet på Eniro kommer att avspegla sig i en förbättrad synlighet på Google. Detta då Eniros kunders profilsidor ofta rankas högre än kundens egen hemsida.

Sökmotoroptimering och däckskifte

Vill du att din bilfirma syns högst upp i sökresultatet utan att för den delen betala en massa för annonsering på Google? Då kan SEO vara något för ditt företag. Sökmotoroptimering är ett brett begrepp som i korthet innebär att du uppdaterar din hemsida med olika tekniker för att på så sätt påverka Googles algoritmer och därigenom rankas högre när användare söker på relevanta sökord. Ett enkelt sätt att påverka din SEO är att skapa innehåll på din webbplats som på olika sätt besvarar potentiella frågor som dina kunder kan tänkas ställa på Google. Till exempel skulle ni kunna skapa en eller flera sidor som besvarar de vanligaste frågorna kring däckbyte, allt från “när ska man byta däck” och “vad ingår i däckskifte” till “hur mäter man däckslitage” och “hur kontrollerar man mönsterdjup”. På så sätt ökar chansen att ditt företag syns i sökresultatet när dina kunder letar information. För mer information om sökmotoroptimering så rekommenderar vi ett besök på Eniros blogg.

Detta misstag gör bilfirmor på internet

När dina kunder börjar leta efter dig, om det så är för att byta däck, köpa utomhusmöbler eller införskaffa allra senaste grillen från Weber, så är det förstås inte bara viktigt att du dyker upp i sökresultatet, det är också viktigt att den information som kunden möter är korrekt och intresseväckande

Om vi ser på bilfirmor som exempel så visar studier utförda av Yp.com att 42% av de potentiella kunderna väljer bort en bilfirma om informationen på hemsidan är felaktig. Vi vet också av erfarenhet att många bilfirmor saknar en hemsida, något som får närmare 30% av kunderna att istället söka sig vidare till en mer digitalt uppdaterad konkurrent. YP:s studie visar också att dåliga omdömen är en stor orsak till att vissa bilfirmor förlorar kunder. Hela 60% uppger att de väljer bort företag med dåliga omdömen.

Vårt sista tips i det här inlägget blir därför: se över din information på dina hemsidor, din Facebook-sida och din profilsida på Eniro. Och saknar du en hemsida så är det hög tid att skaffa en. Du har inte råd att vara osynlig online.


Sökorden som ökat mest på Eniro*

  1. däckbyte
  2. lf motor
  3. sjukvårdsprodukter
  4. samhällighetsförening
  5. däck, däckverkstäder
  6. byta däck
  7. däckspecialisten
  8. robotgräsklippare
  9. trädgårdsavfall
  10. mjukglass

* baserat på en jämförelse mellan 28/3-10/4 och 14-27/3

Google-sökning för "däckbyte"

Så här kan sökresultatet för sökningen “däckbyte” se ut på Google. Förutom annonser så ser du närmaste resultat i Googles Local Pack (de tre företagen och kartan), ett rikt utdrag i form av “Andra har också frågat” samt de topprankade organiska sökresultaten för just sökningen “däckbyte”.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata