I svåra och tuffa tider väljer vissa företag att dra tillbaka sin marknadsföring, medan de smartaste företagen anpassar sig efter situationen och använder det som en möjlighet att komma framåt. Här är sociala medier är ett utmärkt sätt att synas på. Vare sig det gäller organiskt eller annonsering så är det ett enkelt och effektivt sätt att hålla kontakt med din målgrupp.

Människor tillbringar mer tid online nu än någonsin. Vi håller oss hemma i den mån vi kan, vi undviker att besöka våra vänner och vi äter inte på våra favoritrestauranger lika mycket som vi brukar. Även fast det här är mindre bekvämligheter är det ändå någonting som vi vanligtvis gör, och kommer fortsätta göra efter den här krisen. 

Fler människor är inne på sociala medier nu. De söker efter uppdateringar och försöker hålla kontakten i en plötsligt isolerad nation. Det innebär en ökad räckvidd, större engagemang och mer tid som används på sociala plattformar – så varför skulle en företagare nu välja att pausa sina sociala medieinsatser? Visa istället upp ditt företag där målgruppen spenderar sin tid.

Det behöver inte vara svårt, eller dyrt. Genom att skapa innehåll som människor kan underhålla sig med i hemmet under den här tiden, kommer du att bygga en relation till dina kunder. I och med att fler har tid att vara online och söka på saker kommer du också kunna bygga ut din kundbas, vilket du kommer tacka dig själv för när den mest drastiska fasen av denna pandemi har lagt sig.

Social & Google Advertising

Att skapa organiskt innehåll kanske inte är så svårt – men hur ska man då tänka med sin annonsering? När affärsmässiga bromsar eller osäkerheter uppstår, som som det gör nu, är det en vanlig reaktion för företagare att vilja stoppa alla marknadsföringsinsatser.  För “Varför fortsätta spendera pengar om konsumenterna inte aktivt köper lika mycket?” 

Först och främst är det viktigt att notera att inte alla konsumenter drar åt sina plånböcker. För de konsumenter som är redo att spendera och fortsätta livet som normalt vill du att ditt företag ska vara redo och framför dem. För konsumenter som inte spenderar så mycket nu kommer normaliteten senare återupptas, och vem tror du att de kommer att köpa från? Antagligen ett företag som spenderade hela tiden på att lära sig och bekanta sig med med sina kunder och synas online – inte företag som de varken såg eller hörde alls om. 

Annonsering på sociala medier eller Google håller ditt varumärke relevant och gör att du syns för din målgrupp. När de är redo att köpa – då köper de från dig, och inte dina konkurrenter. Det är klart att alla inte sitter på en så stor marknadsföringsbudget just nu, men annonsering kan köpas i olika grad och kan löna sig i slutändan ändå.

Vill du veta mer hur du kan jobba med din marknadsföring i oroliga tider? Spana in nedanstående webinar. 

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata