« Tillbaka till bloggen

,

Att rankas högt på Eniro – så gör du för att synas

Så klättrar du på Eniros sökmotor

Eniro är en låst sökmotor, i jämförelse med till exempel Google, vars organiska ranking och relevans styrs av algoritmer. På Eniro indexeras företag på sökord och investering. Det finns dock en betydande likhet mellan de två sökmotorerna – ju mer man investerar på både Google och Eniro, desto högre upp kommer man i sökresultatet.

Eniro syns ditt företag via din profilsida. Din profilsida rankas utifrån investering (läs: rankingpoäng) samt valda söktermer. Det vill säga: har du angett att du driver en frisör på södermalm i Stockholm och köpt ett större paket än dina konkurrenter så kommer du att komma högre upp i resultatlistan. Notera att om dina kunder söker direkt på ditt företagsnamn så är det självklart ditt företag som kommer att komma högst upp i sökresultatet. Det kan vara viktigt att komma ihåg att 90% av våra kunder söker på bransch + plats, ej på företagsnamn.

Så vad är rankingpoäng?

Målet med din marknadsföring är att dina nya kunder ska kunna hitta just ditt företag och välja just dina tjänster/varor. Med Eniro påverkas den synligheten av vad vi valt att kalla rankingpoäng:

• En (1) investerad krona motsvarar en (1) rankingpoäng.
• Har du fler rankingpoäng än din likvärdiga konkurrent kommer du högre upp i träfflistan

Dina rankingpoäng kombineras sedan med dina topprankade sökord. Har du exempelvis angett ”frisör” som ditt topprankade sökord och ett annat företag angett ”vvs” så kommer ni såklart inte konkurrera om samma synlighet. Beroende på köpt annons-paket så kan man så klart också få fler topprankade sökord.

Läs gärna mer om Eniros olika paket här. Vill du veta mer om Eniro som sökmotor och hur rankingpoäng fungerar? Kolla gärna vårt webinar nedan, längd: 28 min.