Det verkar som att ett kallt krig är på uppsegling mellan två av världens största techjättar. I ena ringhörnan hittar vi Apple och i den andra Facebook. Men vad handlar det egentligen om, och vad händer med annonseringen online när spelreglerna plötsligt ändras?
Apples operativsystem för mobiltelefoner, iOS, uppdateras konstant med allt från buggfixar till nya funktioner. Med varje ny uppdatering blir det också tydligt att Apple drar åt skruvarna lite mer för de appar och tjänster som försöker komma åt din personliga information.
I fjol presenterade Apple den senaste versionen av sitt operativsystem: iOS 14. Och iOS 14 är inget undantag gällande att dra åt skruvarna – så pass nu att Facebook känt sig nödgade att gå i något slags svaromål gentemot dessa planerade förändringar.
Utmaning att annonsera på Facebook
Så vad är det egentligen som händer och varför behöver du som småföretagare bry dig? Helt enkelt innebär iOS 14 att marknadsföring på Facebook för en del kommer att bli svårare.
Varför? Apple har i enlighet med deras ramverk för AppTracking Transparency, lanserat sin senaste uppdatering som ganska drastiskt kommer göra det svårare för bland annat Facebook, men även andra appar, att tracka alla typer av konverteringar som sker via dina appar, t.ex. appinstalleringar, konverteringar eller om någon klickar på något på din sajt.
Normalt använder appar alla möjliga typer av funktioner för att spåra användaren och på så sätt kunna visa skräddarsydda annonser.
För Facebook skulle processen kunna se ut så här: En av dina kunder ser en annons för ett par schyssta skor i en app. Kunden klickar på annonsen och webbläsaren skickar iväg kunden till sidan, och sen köper kunden skorna. I vanliga fall hade detta lett till att Facebook-pixeln skjutit iväg data tillbaka till Facebooks Ads Manager. Data som Facebook sedan kan använda för att optimera dina framtida annonser.
Med nästa iOS-uppdatering kommer kunden istället mötas av en dialogruta som frågar om t.ex. Facebook får tracka din aktivitet online mellan olika appar och webbplatser. En stor risk är att en majoritet av användarna då troligtvis kommer att säga “nej, ni får inte följa mig.” Och ju fler personer som väljer bort spårning på iOS desto mer kommer annonsanpassningen och resultatrapporteringen att begränsas för både app- och webbkonverteringshändelser via Facebook-pixeln.
Påverkar Facebooks AI-optimering
Det kan vara direkt avgörande att hålla koll på om detta faktiskt påverkar er annonsering och i såna fall hur det tar sig uttryck. Arbetar ni exempelvis inte med appnerladdningar eller Facebook-pixeln så kommer ni inte att påverkas lika mycket.
Det handlar om främst 3 sätt som iOS14 kommer att påverka annonseringen på Facebook för dig:
- Facebook får in mindre data när färre väljer att dela med sig. Vilket i sin tur betyder att Facebooks AI-optimering blir sämre.
- Annonseringen blir dyrare per resultat eftersom du kommer att nå färre personer.
- Annonserna kan inte bli lika personifierade och därmed mindre relevanta och effektiva.
Så vad gör Facebook åt detta?
Facebook levererar även en del förslag för den som vill försöka mota Olle i grind. Det handlar främst om vissa uppdateringar du kan göra via Facebook Events Manager. Vi rekommenderar er att ta en titt (klicka på länken). Facebook har även uppdaterat Business Manager med information om den kommande förändringen.

Facebook har lagt till fliken “Resurscenter” i Business Manager för att informera användarna om iOS 14.
Det är viktigt att komma ihåg att detta inte betyder att det kommer att bli omöjligt för en marknadsförare på Facebook att bygga upp bra och smarta målgrupper. Du kan exempelvis fortfarande använda kundlistor eller bygga upp annonsering på Facebook baserat på data som skapas inne i Facebook. Det kommer däremot med största sannolikhet skapa utmaningar under 2021.
Se gärna vårt webinar för mer information eller håll utsikt på annonsera.eniro.se för mer information under året, då vi garanterat lär få återkomma till detta ämne.