Marknadsför dig på Amazon
5 minuters läsning

Är ditt företag synligt på Google, Facebook eller Eniro? Då vet du kanske redan nu att det finns olika knep att ta till för att synas bättre. Men hur fungerar marknadsföring på Amazon? Svaret är : Amazon SEO och Amazon Ads.

SEO på Google eller Amazon handlar egentligen om samma sak, att genom att påverka algoritmer få det du vill optimera att synas bättre, om det så är en hemsida i Googles sökresultat eller en produkt på Amazon.

SEO på Google handlar om att på olika sätt påverka Googles algoritmer så att man får en bättre placering i träfflistan. Detta kan ske med hjälp av flera olika verktyg, från att arbeta med länkar till att bearbeta innehållet på ens hemsida.
På liknande sätt arbetar Amazons algoritmer, d.v.s. genom att påverka dem och utnyttja dem på bästa sätt så får dina produkter en bättre placering.

Men där slutar nog också likheterna mellan Google och Amazons SEO.

Amazon SEO prioriterar produkten

Om vi tittar på Google först och främst så vet vi att en sökning på Google oftare är längre ifrån ett köpbeslut än en sökning på Amazon. Google är lite som att besöka köpcentrumet, eller passera förbi Mall of Scandinavia med bilen, medan Amazon är när du redan klivit in i butiken.

Google har ju inte heller endast ett syfte: att leverera e-handel. Googles fokus är breder och siktar in sig på användarnas “Jag vill veta”, “Jag vill göra” och “Jag vill köpa”-ögonblick. Googles algoritmer är därmed anpassade för att besvara just dessa frågor och behov.

Amazons SEO å andra sidan är fullt fokuserat på att maximera produkt X synlighet framför konkurrentens produkt Y. Och den typen av optimering går att genomföra på flera olika sätt.

Bra pris rankar bra

Pris är exempelvis en sådan kategori som Amazon premierar. Många fysiska butiker har det idag kämpigt då de konstant måste slåss mot e-handeln som kan pressa priserna på ett helt annat sätt. Amazon är ju tyvärr inte annorlunda. Har du ett högre pris än konkurrenterna på Amazon så kommer det påverka din synlighet på Amazon. Försök alltid att slå eller åtminstone matcha konkurrenterna.

När du arbetar med sökmotoroptimering på Amazon är det nämligen viktigt att du kommer ihåg att Amazon egentligen bara bryr sig om en sak: sina köpare – och att sälja saker till sina köpare. Amazon rankar alltså produkter baserat på hur stor chans det är att de kommer köpas. Och ju mer de köps, desto bättre rankar de.

Självklart både kan och ska du annonsera på Amazon

Förutom pris så finns det en drös med optimeringsfaktorer som direkt eller indirekt påverkar din synlighet på Amazon. Att skriva en optimerad titel är exempelvis väldigt viktigt, och att då få med saker som varumärke, produktens namn, material, antal, färg m.m.
Du bör också tänka över saker som bra och snygga produktbilder, som kommer få potentiella kunder att stanna kvar längre med din produkt. Det vill säga, ju bättre innehåll du har kring din produkt, desto mindre är chansen att du får en hög bounce rate. Med andra ord: innehållet på din sida är precis det som kunden söker efter och hen stannar kvar utan att direkt klicka sig vidare på Amazon.se. Detta kommer i slutändan göra underverk för din SEO.

Kanske ännu viktigare för din SEO är att göra lite research kring vilka keywords, nyckelord, som passar till just din produkt. Amazon kommer nämligen filtrera bort din produkt om dess nyckelord inte anses vara relevanta för sökningen.

Samtidigt som du arbetar med din SEO kan det vara en bra idé att titta närmare på Amazon Ads. Det är en bra genväg för att hamna före konkurrenterna och utnyttja plattformen till max. Självklart både kan och ska du annonsera på Amazon, precis som du förhoppningsvis redan gör på Google och Facebook. Det är sällan en bra idé ur marknadsföringssynpunkt att satsa allt krut på en endaste plattform. Det är därför ett strålande tillfälle nu när Amazon kommit till Sverige att se över hur annonseringen på Amazon kan passa in tillsammans med dina övriga kanaler.

Så fungerar Amazon Ads

Medan Amazon SEO fokuserar på din organiska ranking så handlar Amazon Ads om betalda annonser. Med Amazon Ads kan du sponsra enskilda produkter för bättre synlighet. Du kan också sponsra ditt varumärke tillsammans med en lite större produktportfölj. På Amazon kan du läsa mer om annonseringsmöjligheter som display, video ads och sponsrade produkter. Ett tips är dock att kolla upp en in-house-butik. Amazon Stores är gratis och är ett sätt att visa upp ditt varumärke och dina produkter på en separat undersida på Amazon. Ett smart sätt för den som vill skapa lite mer användarvänligt och tilltalande innehåll.

Lycka till!


Vill du veta mer om Amazon? Titta på vårt webinar om e-handelsjätten i spelaren nedan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata