6 minuters läsning

En spännande nyhet levererad i ett dåligt utformat pressmeddelande är lite som skidskytte: det spelar ingen roll hur bra du åker, så länge du skjuter som en kratta kommer du ändå sist. Därför har vi på Eniro tagit fram 8 händiga PR-tips:

Att få med ett pressmeddelande i en tidning värderas väldigt högt av många företag. Till skillnad mot betalda annonser så vinner avsändaren av pressmeddelandet (du och ditt företag) trovärdighet hos mottagaren (läsaren/tittaren) via ett intyg från en tredje part – i det här fallet tidningen eller nyhetskällan. Likt en bal på slottet så låter det ju alldeles, alldeles underbart. Men så lätt är det inte – den stora utmaningen ligger i att sticka ut så pass mycket i bruset att man fångas upp och når ut.

För stora företag med mycket i plånboken kan detta ofta lösas på ett relativt enkelt sätt genom att man anlitar en PR-byrå, men för småföretagaren är detta sällan ett ekonomiskt rimligt alternativ. Att nå ut – och att göra det gratis – är en dröm för många småföretagare. Men drömmen behöver inte vara ouppnåelig. Med lite smart PR-jobb och med hjälp av ett par enkla knep så kan man göra underverk.

Journalister drunknar i pressmeddelanden

Ett gammalt populärt djungelordspråk inom PR-branschen är ”advertising is what you pay for; publicity is what you pray for”, och även om man ibland kanske ber på sina bara knän för publiciteten så finns det faktiskt också sett att förtjäna densamma.

För att bli utvald och omskriven i ett positivt ljus krävs det att man vet vad journalisten söker efter och att man har någorlunda koll på hur man paketerar budskapet i ett mediemässigt lockande format. Kom ihåg att en journalist kan få flera 100 pressmeddelanden varje dag och det gäller att göra det lätt för dem att hitta i och fångas av din text.

När du skriver ett pressmeddelande så är det viktigt att snabbt väcka uppmärksamhet. Utgå gärna från standardmallen för hur ett pressmeddelande ska se ut, med rubrik, ingress och brödtext men lägg ner extra mycket tid på att hitta rätt budskap och vinkel – och glöm för all del inte: våga sticka ut.

Bli nummer ett på din marknad

Här får du 8 PR-tips som kan hjälpa dig en bit på vägen.

1. Så förändrade rubriken allt

Rubriken. Det här är det första som journalisten troligtvis ser. Om den inte fungerar så är det stor risk att ditt pressmeddelande inte kommer att fungera. Den ska vara lockande, kort och ge en snabb summering av det du vill berätta.
Det är en hel konstart att skriva fantastiska rubriker, men när de väl sitter så kommer de ha en stor påverkan på läsfrekvensen hos mottagaren.

2. Tråka inte ut läsaren
Börja inte med allmän information eller en historielektion om ditt företag. Börja med det viktigaste. Själva nyheten är det som ska sticka ut. Ju längre det tar för läsaren att svara på frågorna vad, var, när, vem, hur och varför desto mindre effektivt blir ditt pressmeddelande.

3. Håll det kort
Less is more. Mottagaren kommer att läsa din rubrik, kanske ta en titt på inledningen och sen möjligtvis scrolla igenom resten av innehållet. Hittas inget av intresse så går man efter bara ett par sekunder vidare. Skriv därför kort och kill your darlings – det vill säga kapa sådant som du gärna skulle vilja ha med men som du innerst inne vet att ingen kommer att vilja läsa. Gå direkt på kärnfrågan!

4. Pratbubblor
Citat är tacksamma arbetsverktyg för journalister. Undvik säljsnack men få någon i företaget att säga något smart och kul om er nya produkt. Chansen är stor att det kommer med i artikeln. Citat är även ett bra sätt att lyfta individuella anställda.

5. En bild säger mer än tusen ord
Vassa rubriker i all ära men glöm inte bort att bifoga en handfull högupplösta professionella bilder på era produkter, verksamheten och eventuella intervjuobjekt i utskicket. Bilder fångar ofta mottagarens blick samtidigt som de underlättar jobbet för journalisten. Länka gärna även till pressrummet på er hemsida – här kan ni samla fler bilder, texter om ägare, styrelse och företaget, logotyper samt tidigare pressmeddelanden.

6. Hitta din berättelse
Vad är din vinkel? Vad har du för argument? Vad kan ditt företag lösa för problem? Utnyttja det rådande nyhetsläget och fånga in teman och berättelser som kan passa in på det du vill få ut. Är det kanelbullens dag och du driver stadens populäraste bageri? Skapa nya semmelwrapen eller berätta att ni sålt så många kanelbullar att om de lades på rad så skulle de nå hela vägen till Kristianstad. Statistik är tacksamt att göra journalistik av. Om du säger samma sak som konkurrenterna så finns det inga skäl för någon att lyssna på dig.

7. Vem är det du snackar med?
Du har precis skrivit en 2000 tecken lång text om företagets senaste produkt som det krävs minst 30 år inom branschen för att förstå. Kommer texten att bli läst? Kanske, men troligtvis inte. Det finns visserligen många tusen journalister i Sverige och några av dem är säkert intresserade av det du har att säga. Vissa av dem är säkerligen även rejält pålästa inom ditt ämnesområde – men ignorera inte din publik. Tänk på vilka som är din målgrupp, och då menar jag både journalister såväl som framtida nyhetsläsare, och sätt tonen därefter.

8. Bygg upp relationer
Skapa medielistor och samla mejladresser till journalister som skriver inom ditt ämnesområde. Håll koll på de senaste artiklarna skrivna av journalister inom din bransch. Hur kan du knyta dessa berättelser till din egen? Har du fått pressmeddelanden publicerade förut? Håll kontakt med journalisten i fråga och följ dem gärna på sociala medier.

Lycka till!

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata