När du ska till att lansera en ny produkt så eftersträvar du naturligtvis uppmärksamhet från de rätta personerna och de rätta kanalerna. Målet är ju att maximera försäljningen, bygga relationer och nå ut. Problemet är att utrymmet, precis som koncentrationsförmågan hos mottagaren, är begränsat och att konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård.

Men misströsta inte, här är några punkter att bocka av för den som vi få allra mest “bang for the buck” vid en möjlig produktlansering.

1. Var ute i god tid

Misstaget många företag gör vid produktlanseringar är att inte ge de ansvariga för lanseringen tillräckligt med tid och utrymme för att skapa en riktigt bra lanseringsstrategi. Det samma gäller när man väl har en strategi på plats och ska sätta bollen i rullning: var ute i god tid. De eventuella mottagare, personer såväl som media, som du kan tänkas vilja nå ut till har med största sannolikhet redan mycket annat som pockar på deras uppmärksamhet. Ju tidigare du kommunicerar att det är något på gång, desto större är chansen att det är just du som lyckas fånga omgivningens uppmärksamhet.

2. Håll kontakten

Knyt tidiga kontakter och se till att dessa håller i sig hela vägen till själva lanseringen. Bygg upp förväntningar, skapa intresse, släpp små påskägg längs vägen och garantera omvärldsbevakning genom att tidigt ge en försmak av vad som komma skall. Det kan exempelvis vara något så enkelt som en nedräkning på företagets hemsida.

3. Fokusera på de rätta människorna

Det kan vara några kunder, prospects eller så kallade “influencers” (t.ex. inflytelserika bloggare). Välj ut några strategiskt viktiga mottagare som får tidig information om din produktlansering och möjligheten att testa produkten innan lanseringen. Vilken är den tänkta målgruppen och hur når du dem enklast?

4. Involvera dina partners

Du har troligtvis redan ett omfattande nätverk (även om du kanske inte själv vet om det) – samarbets- och affärspartners, branschkolleger, vänner och bekanta som kan hjälpa dig i din lansering. Och självklart alla anställda inom ditt eget företag. Det gäller bara att få dem engagerade i ditt arbete och dina produkter. Gör det naturligt för dessa att delta i din produktutveckling/lansering.

5. Stick ut och var annorlunda

Även om produkten du ska lansera inte nödvändigtvis är revolutionerande så kan din lansering vara det. Ha förtroende för produkten och kräv din position. Ge en klar bild av varför produkten är ett måste för din målgrupp. Berätta och inspirera genom t.ex. videofilmer.

6. Gör lanseringen till ett event

Bjud in de rätta människorna (se ovan) till en sammankomst/releasefest. Behåll fokuset på din produkt och var trogen ditt varumärke men skapa samtidigt en upplevelse och en berättelse kring din produkt. Lyft lanseringen i alla dina kanaler. Skapa specifika landningssidor på din hemsida där du lyfter upp din nya produkt med hjälp av text, bild och videos. Skapa incitament för dina kunder att involvera sig i din produkt, kanske har du ett formulär på landningssidan där dina kunder kan anmäla sig till ett webinar om den nya produkten? Driv trafik till din nya landningssida med hjälp av sociala medier – och tänk på att välja dina sociala kanaler med omsorg. Är TikTok bästa platsen för din lansering eller bör du köra annonsering på Facebook eller Google Ads?

8. Håll liv i uppmärksamheten

Nu har du troligtvis nått ut till ganska många via ditt förarbete och events på själva lanseringsdagen. Bra! Men det återstår fortfarande mycket jobb. Följ upp vad pressen skriver och inte skriver. Kanske har du inte fått all den press du tycker att produkten borde ha fått? Skicka uppföljningsmejl till ditt nätverk och be om feedback. Och berätta för dina användare och kunder om den stora lanseringen du hade och påminn dem (igen och igen) om varför din produkt är som gjord är för dem. Man kanske bara slår på den stora trumman en gång, men för att få riktiga resultat så måste musiken fortsätta ljuda långt efter att lanseringsdatumet passerat. Hoppa inte på produktlansering B förrän produktlansering A uppnått utsatt mål.

Läs mer: Så håller du kunden i fokus.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata