,

7 misstag företag gör när de ska annonsera på Google

Kunder som ska handla är ofta ute och söker på nätet innan köpet. De företag som hamnar högt upp på Google har därför en stor fördel jämfört med konkurrenterna.

Varje gång du söker efter något på Google så dyker det upp ett sökresultat som besvarar din sökning. Dessa sökresultat brukar delas upp i två delar: organiska sökresultat och de betalda annonserna. Det är just de betalda annonserna som hanteras av verktyget Google Ads.

Att använda Google Ads (tidigare känt som Google Adwords) som marknadsföringskanal kan vara väldigt effektivt om du gör det på rätt sätt. Google Ads är en auktionsbaserad plattform där du sätter ett bud på noga utvalda och specifika sökord, som är relevanta till verksamheten du driver. Annonserna blir väldigt effektiva eftersom det endast är personer som söker på just din tjänst eller produkt som kommer att se dina annonser. Google väljer automatiskt ut målgruppen åt dig och du får väldigt relevant trafik riktad mot din webbplats.

Läs också: ”Hur syns mitt företag bättre på google?

Att tänka på

Det finns många bra tips på hur man skapar en bra Google-annons men en viktig sak att ha i bakhuvudet är att texten i annonsen ska förstås av alla. Google vill att användarupplevelsen ska hålla hög kvalitet och en redaktionell standard. Annonserna ska vara tydliga och professionella samt leda besökaren till innehåll som är relevant, användbart och enkelt att interagera med. Det gäller att ha koll på vad som är en bra annons enligt Google Ads. Nedan har vi listat sju vanliga misstag som företag gör när de skapar sina annonser på Google:

  • De använder inte relevanta sökord
  • De glömmer bort att tänka ur besökarens synvinkel. Vad är det du vill du att besökaren ska göra på din sida: köpa en produkt, fylla i ett formulär, ta kontakt?
  • Utnyttjar inte hela annonsutrymmet. Fyll på med så mycket information som möjligt. Utrymmet är begränsat och tidsspannet för att fånga dina kunders uppmärksamhet är kort så se till att utnyttja det till max.
  • De tänker inte på att annonsen ska kopplas till rätt landningssida och skickar därför kunderna till fel sida.
  • De har inte tänkt ut sin USP (Unique selling point). Vad är det som får ditt företag att sticka ut? Vad gör du bättre än konkurrenterna?
  • De använder sig inte av statistik och siffror. Statistik visar väldigt mycket, tar upp lite plats i annonsen och är lätt för mottagaren att ta till sig.
  • De skriver “Klicka här” – vilket Google inte gillar! Om du vill få in en CTA (call to action) så är det bättre att få in ett erbjudande i texten, eller tänka ”vad kan kunden göra på min hemsida?” Säljer du dammsugarpåsar? Skriv ”Köp 50 påsar – få fri frakt!”

Källa: google.com/adspolicy

En hjälpsam annons

I en undersökning som Google gjort är det endast en av tre konsumenter som upplever annonserna som hjälpsamma – det betyder att det finns många frustrerade potentiella kunder där ute som kan leta sig vidare. Om man ser från ett marknadsföringsperspektiv är dessa människor i början på sin kundresa och letar efter inspiration. De har inte börjat tänka på specifika varumärken eller produkter än, utan de letar efter innehåll som kan leda dem i rätt riktning för att bäst lösa deras behov – och det är upp till dig att se till att de hittar just dig.

Vill du veta mer om Google Ads? Missade du Eniros senaste webbinarium om Google, då kan du se det här: