E-handeln ökar illustreras av man som handlar online med kreditkort
2 minuters läsning

Visste du att 70 procent av de svenska konsumenterna e-handlar? Samtidigt ökar e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent. Det visar E-barometern från Postnord.

Enligt rapporten, som gäller årets andra kvartal, uppgav 7 av 10 av de tillfrågade att de e-handlat någon gång den senaste månaden. En siffra som tidigare bara uppnåtts under Black Friday och julen. Med andra ord är det något av en milstolpe för e-handeln i Sverige. Populärast när det kommer till handeln online är fortfarande kategorin kläder/skor men kategorin skönhet/hälsa ökar stadigt. Enligt E-barometern beror troligtvis en del av frammarschen för skönhet/hälsa på de oftast små leveransvänliga förpackningarna.

E-handeln på mobilen ökar

Fria returer är fortfarande inte en självklarhet, 69 procent av e-handelsföretagen erbjuder nämligen inte fria returer. E-barometern visar också på det skifte som skett i vårt mobila användande, då hälften av våra inköp online idag görs på mobiltelefonen, att jämföra med 30 procent för tre år sedan. Rapporten visar därmed på vikten av att ha en mobilanpassad sajt, då detta ses som något av en hygienfaktor för konsumenterna.

Därför behöver ditt företag en modern hemsidan


Uppdatering 2020: Många företagere undrar vad som kommer hända nu när Amazon lanseras i Sverige och ännu fler oroar sig över svaret. En sak är ändå säker – Amazon kommer att förändra hur företagare marknadsför sig på internet. För de företagare som hänger med tidigt i resan innebär det otroliga möjligheter. Kolla gärna in vårt matiga webinar i spelaren nedan: ”Så påverkas ditt företag när Amazon lanseras i Sverige”.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata