Från konflikter och pandemi till skenande elkostnader, dyrare matkassar och en inflation som knackar på dörren. Det har inte varit några lätta år för företagare i Sverige. Hur kommer det att påverka er digitala närvaro och vad bör ni satsa på just nu?

Det är inte konstigt att man håller extra hårt i plånboken när det blåser snålt. Det sparas på uppvärmning av kontorslokaler och fyndas i mataffärer. Något som även kan komma att påverka svenska småföretagares digitala marknadsföring. Efter att marknaden sett ökade marknadsbudgetar sedan pandemin klingade av är risken nu att många företag återigen kommer att trimma sin budget i framtiden. Detta behöver dock inte vara enbart negativt, snarare öppnar det upp möjligheter för ditt företag att jobba med kvalitén på dina annonser och även testa nya idéer och plattformar.

Vad innebär detta för priserna på onlineannonsering?

För en del branscher kan inflationen innebära att priset faller men att det stiger i andra. Tendenser från Google visar att det rådande läget kan påverka mottagarens vilja att faktiskt klicka på annonser. Om man vet att man ej har råd med ett par nya löparskor så ökar också risken att man inte kommer att klicka på en annons för dylikt när det dyker upp i ens sökresultat.

Medan vissa företag brottas med stängda butiker, kapade inkomster och nedskurna marknadsbudgetar så är det för andra en helt annan situation.

Årets julklapp avslöjar våra behov i kristider

På bostadsmarknaden råder det exempelvis köparens marknad. Prissänkningarna gynnar den som vill göra sig en gynnsam bostadsaffär. Samtidigt påverkas inte dagligvaror nämnvärt då folk trots allt måste äta eller ha hygienartiklar, oavsett om priset stiger.

Driver du en webbshop är du nog van vid att denna tid på året är intensiv, med såväl Black Friday, julhandel och mellandagsreor. Har du också en e-handelsprodukt som följer folks söktrender under kristider så kan det definitivt vara läge att skruva upp er budget och satsa ännu mer. Vilka produkter och tjänster är det då svenska folket letar efter?

Eleffektiva såväl som begagnade prylar är produkter som sett ett ökat intresse det senaste året. Solcellsladdare, energieffektiva lampor, ved, second hand-mode m.m.

Enligt HUI är årets julklapp 2022 det hemstickade plagget. Spekulationerna inför själva utnämningen visar om inte direkta sanningar så åtminstone tendenser i vad gemene man är intresserad av just nu. Unibet menade exempelvis att välgörenhetsdonationer var lågoddsaren när det kom till årets julklapp, följt av ved, solcellsladdare och tofflor. Olika typer av “julklappar” som alla på olika sätt speglar de rådande ekonomiska förutsättningarna.

Sajten Prisjakt vill å andra sidan lyfta fram Airfryern som årets julklapp. Ett energieffektivt alternativ till ugnen. Tradera å andra sidan lyfter istället fram den begagnade julklappen. Där bland annat barnleksaker och herrkläder sett en rejäl ökning i efterfrågan på sajten. Också det kanske ett tecken på det rådande världsläget.

Det kan med andra ord vara ett riktigt guldläge för dig som bloggar om spar-tips eller pysslar med e-handel inom solcells-teknik, sytillbehör eller vedförsäljning.

Sökresultatet för Airfryer på Google Trends visar på en stadig uppgång under hösten 2022.

Så här mycket har sökningarna på ved ökat över tid.

Vad kan jag som inte har en webbshop göra?

Att investera i digital marknadsföring är ett utmärkt sätt att nå nya kunder och engagera dina nuvarande. Fokusera på de kanaler som kommer att ge dig högst ROI (return of investment). Annonsering online via t.ex. Google eller Facebook är förmodligen inte det första du tänker på i tider som dessa – men det kan faktiskt hjälpa dig igenom den här tuffa situationen. Istället för att pausa din annonsering kan du arbeta smart, tänka lite annorlunda och använda dig av situationen istället för att kämpa mot den.

Så bör du jobba med digital marknadsföring i kristider

  1. Fokusera på din hemsida
    Med slimmad marknadsföringsbudget finns det troligtvis tid till att fokusera på ditt företags webbplats. Är den modern, mobilanpassad och säker? Har den bra innehåll och är den sökmotoroptimerad? Kolla gärna själv med Hemsidekollen. Om inte, kanske är nu en bra period att fokusera dina marknadsföringskrafter på att uppdatera ditt digitala hem.
  2. Jobba med dina målgrupper
    Ett vanligt misstag nybörjare gör är att de riktar sina annonser mot fel personer eller anger ett för stort geografiskt upptagningsområde. Tänk på att människor tenderar att vara mer budget-medvetna när det råder inflation, så se till att dina annonser når rätt personer! Och glöm inte bort att mäta ditt resultat. Då ser du snabbt vad som fungerar och vad som inte fungerar.
  3. Var flexibel
    Digital marknadsföring är en föränderlig marknad! Var öppen för att testa nya plattformar och nya strategier för att se vad som fungerar för ditt företag. Kanske är det olika saker som fungerar bra i kristider jämfört med när det är business as usual?
  4. Samla in e-postadresser
    Dina kunders data är hårdvaluta, oavsett om det är kristid eller inte. Men om du minskat din marknadsföringsbudget så kan detta vara ett bra sätt att jobba på. Med dina kunders e-postadresser kan du skicka ut rabatter och uppmärksamma dina kunder att det är “business as usual för ditt företag, trots omvärldsläget.
  5. Ge rabatt på presentkort
    Ge bort digitala presentkort! Presentkort garanterar att kunderna kommer komma tillbaka, antingen nu (då många just nu jagar bra priser) eller när tiderna är bättre.
  6. How-to-videos, guider och gör det själv-projekt.
    Genom att skapa innehåll som människor kan underhålla sig med kommer du att bygga en relation till dina kunder – t.ex. how-to-videos (explainers). Autenticitet är nästa stora grej online så det behöver inte kosta något för att skapa bra rörligt innehåll. Det räcker med en mobilkamera, en social plattform och någon som är villig att synas utåt.

Lycka till!

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata