När man jobbar med SEO finns det många saker att tänka på. Du har förmodligen hört många olika tips och tricks om vad du ska göra och vad som är det bästa tillvägagångssättet för att få en hög ranking på Google.
Med en drös av åsikter och idéer kan vara svårt att veta till vilka råd du borde följa. För helt ärlig – du vill göra bra SEO som ger dig leads från sökmotorer. Här ger vi 5 grundläggande tips för din sökmotoroptimering som du kan implementera och följa redan nu.
# 1: Ta bort det som bromsar din webbplats på Google
Som du kanske hört föredrar Google snabba webbplatser. De bryr sig inte om att ge användarna en långsam och dålig användarupplevelse genom att skicka dem till en långsam webbplats. Det är också därför du vill sträva efter en snabb webbplats. Som exempel: du vill inte vänta i en lång kö i din matbutik för att komma till kassan – detsamma gäller för dina användare när de besöker din webbplats. Snabba webbplatser har faktiskt varit högsta prioritet för Google under en lång tid. De integrerade SPEED som en av deras toppfaktorer som nådde den höga rankningen i april 2010. Så du bör ta bort gamla plugins, utdaterade teckensnitt, stora bilder som inte är komprimerade och onödiga css-filer. Ja, det kanske kan låta lite tekniskt och obegripligt, så om du behöver hjälp så hjälper vi gärna till.
# 2: Skriv för människor – inte datorer
Det brukade vara en tendens att skriva innehåll riktat till SEO-spindlarna. Det finns några som fortfarande gör så, men det behöver inte vara rätt metod. När allt kommer omkring är SEO-spindlarna i princip bara skript som flyter runt din webbplats och kontrollerar om allt är som det ska vara. De köper inte dina produkter, de interagerar inte med dig på sociala medier och de blir inte upprepade kunder. De som köper av dig är dina användare av webbplatsen. Därför bör du skriva till dem. Skriv relevant innehåll som är vettigt för dem och skriv det på ett sätt som bör läsas av människor. När du gör det kommer dina användare att fortsätta besöka din webbplats, de kommer att läsa ditt innehåll och de kommer att interagera med din webbplats. Då hämtar SEO-spindlarna det och det belönas med potentiellt bättre ranking eftersom ditt innehåll kategoriseras som relevant och användbart för användare.
Hamna högre på Google med hjälp av annonsering
# 3: Publicera ofta
Och nu när vi ändå är inne på relevant innehåll – du bör du publicera ofta. Det vill säga, du måste se till att du förblir relevant och att du underhåller det. Du kan se det så här: När du publicerar och marknadsför nytt och relevant innehåll på din webbplats kommer det att kunna ge fler besökare. På kort sikt kommer dock dessa besökare att minska i takt med att innehållet blir äldre och äldre. Därför vill du se till att nytt innehåll ständigt sprutas ut så att du inte bara berättar för användarna utan också SEO-spindlarna att du håller din sida aktiv och användbar. På så sätt kan du se till att det finns en stadig ström av många besök på din webbplats hela tiden.
# 4: Skriv unikt innehåll
När du publicera innehåll regelbundet är det en sak du måste vara medveten om. Som tumregel kan du alltid hålla fast vid det faktum att de stora sökmotorerna inte gillar “duplicerat innehåll”. Sammantaget handlar det igen om användarupplevelsen. Google och de andra stora sökmotorerna vill visa användare unika och fantastiska användarupplevelser, så om du ständigt publicerar innehåll som du tidigare har lagt ut, både på din webbplats och i dina metabeskrivningar, kommer det inte att vara populärt. Om du inte kan hitta unika metabeskrivningar för varje sida, överväg om sidans innehåll är tillräckligt unikt i sig själv eller om du ska släcka ner eller skriva om en av sidorna.
# 5: Använd relevanta nyckelord i dina bilder
Bilder spelarfaktiskt stor roll för sökmotorerna. Att Google har tilldelat en hel sökruta till endast bilder borde säga lite om hur viktiga bilder faktiskt är. Hur ser det ut när du letar efter en viss bild? Du anger nyckelord i bildsökningen. Det är därför du bör använda relevanta nyckelord i Alt-text och i deras beskrivningar. Och kom ihåg att när dina bilder visas i bildsökningen, finns det förhoppningsvis användare som klickar på bilder som länkar till din webbplats, där det finns relevant innehåll som får användaren att spendera tid på din webbplats – och det belönas i rankingloppet.
Om du vill få en status på din webbplats och dess prestanda kan du göra en gratis SEO-kontroll av den. Får vi även tipsa om Google för småföretagare?