4 minuters läsning

Att lyckas nå ut med sina produkter eller tjänster online kan verka svårt då det är många företag som slåss om uppmärksamheten. Är du dessutom ingen datahacker à la Lisbeth Salander kan det kännas ännu knepigare att ge sig på digital marknadsföring. Det behöver dock inte vara så svårt att komma igång och börja jobba mer aktivt med din hemsida.

Vi vill dela med oss av några konkreta tips som leder till både kortsiktiga och långsiktiga resultat.

Design

Se först och främst till att du inte har en design som härstammar från internets vagga. Låt därför någon med sinne för färg och form ge ett uttalande och ta det därifrån, att svälja stoltheten kan vara svårt men nödvändigt. Det behöver heller inte kosta särskilt mycket då det finns färdiga mallar och teman som man kan laddas ner gratis. Att det ger ett mycket seriösare intryck till dina besökare och att de kanske använder dina tjänster och inte surfar vidare får man se som pricken över i:et.
Konvertering

Fundera över vad det är du vill få ut av din hemsida? Handlar det om att besökaren ska genomföra ett köp, fylla i ett kontaktformulär eller få fram ditt telefonnummer? Oavsett vilket så handlar det om konvertering, det vill säga du vill få besökaren att genomföra en handling. Det är därför viktigt att det är tydligt för besökaren och lätt att hitta till det som du vill besökaren ska göra. Du kanske behöver stuva om och flytta upp dina erbjudaden på sidan? Eller lägga till ett kontaktformulär?

Så snabbt kan du skapa en säljande hemsida

Innehåll

Innehållet är viktigt och fungerar som en rakningsfaktor för sökmotorerna. Men hur mycket ska man skriva? Lagom är bäst, skriv inte för lite och inte heller för mycket. Det viktiga är att det är relevant för din målgrupp. Om du har olika tjänster eller produkter så börja med att dela upp det på din hemsida. Är du tex hantverkare och erbjuder måleri, snickeri och golvläggning så skapar du tre olika undersidor med en tjänst för varje sida. Där beskriver du utförligt vad du erbjuder.

 

För att få mer besökare till din hemsida kan du även starta en nyhetsdel eller blogg, där du regelbundet uppdaterar med inlägg inom ditt område.

SEO – Sökmotoroptimering

Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. I det här fallet är det sökmotorerna som är bönder och de lärde dina besökare. Sökmotorerna  läser nämligen automatiskt av din hemsida via en crawler, på svenska spindel i jakt på innehåll och länkar. Det är därför viktigt att hjälpa till på traven och bygga upp din hemsida så att sökmotorerna förstår och kan läsa av innehållet precis så som du vill att de ska göra detta.

Om du har en hemsida i tex WordPress så finns det bra tillägg/plugin för sökmotoroptimering där du kan fylla i titel på sidan, beskrivning av innehållet som kommer att visas i sökmotorerna och nyckelord.

Se även till att skapa ett konto på Google Analytics (vilket är gratis) så du kan mäta antalet besök.

Länkar

Sist men inte minst, det kanske viktigaste av allt för att lyckas i längden – länkar till din hemsida.

Länkar fungerar som röster för din hemsida och berättar för sökmotorerna att din sida har bra och relevant innehåll. Det viktiga är att det är bra länkar som i sin tur kommer från pålitliga källor. Hur får man då länkar till sin hemsida? Det bästa och mest hållbara sättet är att skriva relevant innehåll, på så sätt kommer dina texter och inlägg att spridas vidare och du kommer få både fler länkar och besökare.

Självklart finns det oändligt mycket man kan göra för att få ut maximalt av sin hemsida, men då detta var en grundkurs stannar vi här. Hör av er till oss om ni tyckte det här var intressant så kan vi komma med fler och mer avancerade tips längre fram!
God Jul önskar vännerna på Eniro.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata