Chatbotar, röstgoogling och video. Detta är inte några nya tekniker eller funktioner, men de har blivit allt mer poppis under 2019 och mycket pekar på att de kommer bli ännu mer populära under 2020. För dig som småföretagare innebär de här trenderna en förändring i vad dina kunder förväntar sig av dig, hur de beter sig och varför de väljer dig över dina konkurrenter.
Det är egentligen den största anledningen varför det är viktigt att trendspana – för att hålla koll på vad som förändras och använda dig av det för att fortsätta vara relevant för de du tjänar. Nedan har vi listat 5 digitala trender för småföretagare 2020:
1. Röststyrda sökningar
Sökningar med rösten är en sån här grej som varje år spås bli “nästa grej”, men skillnaden i år är att tillgången till smarta assistenter som Google Assistant, Amazons Alexa och Apples Siri har fullständigt exploderat. Det har inneburit att röstsökning inte länge kommer bli “nästa grej”, utan att det redan är här. ComScore, ett amerikanskt bolag som pysslar med mätning och analys av marknadsdata, har spått att hälften av alla sökningar 2020 kommer att vara gjorda med rösten.
2. Omnimarknadsföring
Nästa trend är Omnimarknadsföring. Det är en strategi som handlar om att alla dina olika kanaler hjälper varandra för att skapa en fantastisk kundupplevelse, samtidigt som du fördjupar din och din kunds relation till varandra. Varje kanal leder vidare till nästa kanal och längst med resan ger du dina kunder flera tillfällen att köpa det du säljer i den kanal som passar dem bäst.
3. Visa istället för att berätta
Både video och livestreaming har varit superpoppis i flera år, mycket tack vare Facebook och YouTube och det är inte något som ser ut att avta. Orsaken till det är egentligen väldigt enkel: Video engagerar mer än vad text gör och det är mycket lättare att ta till sig det som visas än vad det är att läsa samma sak i textform.
Har du hunnit se över ditt företags annonsering på Facebook?
4. Robotar och AI
Artificiell intelligens, eller AI, är ett program som lär sig själv och ju mer den används, desto smartare blir den. Det är just det som är det intressanta med AI – att den hela tiden fortsätter att utvecklas. AI är minst sagt högaktuellt 2020, vilket vi bland annat ser på hur poppis det har blivit med röstsökning genom våra smarta assistenter. Precis som varje år, kan vi i år säga att det vi nu ser är bara början av potentialen hos AI. Varje år kommer algoritmerna ha lärt sig mer och blivit ännu smartare, vilket påverkar oss på sätt som vi inte kunnat föreställa oss året innan.
5. Personifierat innehåll
Ett problem som många har sprungit in i de senaste åren är att ungefär 95% av de som kommer i kontakt med dig inte köper någonting. Och det ska också sägas att 95% är siffran vi ser hos de som verkligen har lyckats. För de flesta ser det ännu dystrare ut, 97% eller ännu högre. Det här handlar absolut inte om att det du gör är dåligt, eller att du inte syns hos rätt kundgrupp. Det är helt enkelt så att det du säger och det du gör inte passar varje enskild person. Här har du som småföretagare världens möjlighet att sticka ut genom att göra innehåll som är mer personifierat och nischat än det som dina konkurrenter gör. Vinn dina kunders hjärtan genom att visa att du förstår dem!
Vill du veta mer om trenderna du som småföretagare behöver håll koll på i år? Kolla på webinariet här nedanför och få konkreta exempel på vad du kan göra redan idag för att implementera trenderna i din marknadsföring.