“Det digitala landskapet är en djungel!” En inte helt ovanlig fras som du säkert hört tidigare och kanske också håller med om. Som ägare till ett litet eller medelstort företag är det riktigt knepigt att hålla kolla på alla olika plattformar, verktyg och medier som styr och ställer på internet. I den här artikeln har vi samlat 4 tips som får dig att sticka ut från mängden som den mest färgstarka blomman i den digitala djungeln.
Det tåls att tänka på att det digitala landskapet är minst lika förvirrande för dina kunder, vilket innebär en grym möjlighet för dig om du lyckas med att synas och förmedla vad du erbjuder på ett enkelt sätt. En otroligt enkel sak att säga, men frågan är hur du faktiskt gör det i praktiken?
1. Typsnitt
När du publicerar en bild på Facebook, väljer rubrik för ditt nyhetsbrev eller skapar en Instagram Story med text är det viktigt att texten du väljer är lättläst, tydligt och ligger i linje med hur du uttrycker dig på andra plattformar.
Det kanske verkar som en väldigt grundläggande grej, men något så enkelt som vilket typsnitt du väljer kan vara avgörande för om en kund väljer att köpa något av dig eller inte. Väljer du ett typsnitt som inte är i linje med ditt varumärke och hur du vanligtvis uttrycker dig kan det innebära att din kund inte förstår att det kommer från dig, tolkar det du vill säga helt fel och vänder sig till din konkurrent istället. Detsamma gäller för vilken färg du väljer på din text.
Om du behöver använda flera olika typsnitt på en bild kan det vara en bra idé att kombinera ett “Serif”-typsnitt med ett “Sans Serif” eftersom att de skapar en kontrast mellan varandra som fungerar bra rent designmässigt. En seriff är de tvärstreck som avslutar en bokstav (som i texten du läser nu). Sans Serif betyder “utan serif”, och hittas i typsnitt som Arial och Helvetica.
2. Färg
När vi ändå är inne på temat färger borde vi nämna att valet av färg är allt annat än irrelevant. Det är otroligt viktigt vilka färger du väljer och hur de harmoniserar med varandra. Färgpsykologi har länge haft en stor roll inom marknadsföring och speciellt inom reklambranschen. Att välja fel färger för dina annonser kan direkt skada din kampanj och i slutändan hela ditt varumärke.
Färgen svart kan till exempel kännas som ett elegant och klassiskt färgval, men de flesta konsumenter kopplar faktiskt ihop färgen med mysterium, ondska och död. Perfekt för dig som är en superskurk, men för alla oss andra är det med största sannolikhet något vi vill undvika att kopplas ihop med. Det kan vara en god idé att undvika svart och istället köra på en härligt murrig mörkgrå färg.
Om du ska köra en sommarkampanj kan färgen gul kännas helt rätt, men här gäller det att välja rätt gul färg. En stark och klar gul kan upplevas som reklamig och kopplas gärna ihop med rabatter och erbjudanden, medan en ljusare och dåsig gul färg kan ge intrycket av ljusa och exklusiva sommarkvällar. Med det sagt, det kan fortfarande vara en bra idé att använda en stark färg eftersom att den tenderar att fånga ögats uppmärksamhet.

I en sommarkampanj kan färgen gul kännas helt rätt, men här gäller det att välja rätt gul färg.
Här märker du säkert hur ditt öga rör sig mot den starka gula färgen och det är exakt vad du vill ska hända i din annons. Du tävlar mot många andra annonser om betraktarens uppmärksamhet, så det handlar om att hitta balansen mellan vad du vill säga och att faktiskt fånga målgruppens uppmärksamhet.
3. Håll det enkelt och originellt
När det kommer till annonser på sociala medier är det viktigt att du har koll på vilka grundregler som gäller, både för plattformen och generellt för att sticka ut i massorna. De kanske viktigaste reglerna för ditt innehåll är att det måste vara busenkelt att förstå vad du säger och du måste vara snabb på att fånga läsarens intresse. Om du sen inte har full koll på plattformens regler kommer du med största sannolikhet att straffas för det. När du annonserar på Facebook måste du till exempel ha koll på att du max får använda 20% av din bild till text, för annars kommer annonsen att straffas genom att den bara visas för en bråkdel av din möjliga målgrupp.
Utöver det måste du se till att det du skriver är både både relevant och originellt. Det innebär att det du publicerar måste vara kopplat till det du erbjuder och att du har skapat det själv. Självklart kan du både ta inspiration från det andra gör och citera någon som sagt något smart, men se då till att du är supertydlig med vem som sagt det. Allra helst ska du dock skapa eget innehåll, för mer originellt än så blir det faktiskt inte.
4. Välj rätt kanal
När du skapat ditt material är det dags att lägga upp det. Frågan är bara: Var?
Du vill så klart att din publik ska lägga märke till dina annonser och följer du det vi tipsat om här kommer du att ha en väldigt fin grund att stå på. Men det är just det – en grund. Du måste också publicera dina inlägg på rätt plats, vilket så klart är där dina kunder är. För att ta reda på var de hänger är vår bästa rekommendation att du testar, testar och testar.
Publicera dina inlägg på Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin och på alla andra platser du kan tänka dig och har tid att publicera på. När du gjort det under ett tag kan du börja kika på siffrorna och se vad som funkar bättre och vad som funkar sämre. Du kan kika på saker som var du får mest engagemang, flest som klickar på dina länkar och var du får flest nya följare. När du kommit fram till vad som fungerar bäst kan du börja gör fler och bättre inlägg där. Det enda du behöver för att börja är att du faktiskt tar dig tid och börjar publicera inlägg.