, , , , ,

3 digitala trender du bör känna till 2019

vilka är nästa trenderna 2019

Digital marknadsföring är ett skrå i konstant förändring och utveckling. Vi kan förvänta oss många nyheter och annorlunda idéer under 2019. Men vilka blir egentligen de viktigaste trenderna inom digital kommunikation under det kommande året?

Simon Beyer, digital marknadsexpert vid Berghs School of Communications och Ingager, menar att vi under året kommer se ett ökat fokus på relevans, hastighet och smidighet.

1. RELEVANS

Genomsnittsinlägget på Facebook visas i 1,7 sekunder. En extremt kort tidsrymd för den marknadsförare som vill fånga mottagarens intresse. Personalisering kommer därför att spela en allt viktigare roll i din marknadsföring, att anpassa ditt budskap och din produkt efter kundens individuella behov.

På Eniro har vi redan tidigt identifierat behovet av relevant lokal information som underlättar för köpare och säljare att mötas. Något som återspeglas i vår slogan ”Upptäck närheten, sök lokalt”.

Under 2019 kommer det lokala spela en viktig roll i din digitala synlighet. Genom personalisering och ett lokalt fokus ökar du din relevans, och ökar därmed chanserna för att du utnyttjar de där 1,7 sekunderna på allra bästa sätt.

Vill du annonsera på Facebook? Läs mer här om Facebook Ads.

2. HASTIGHET

Google har i en studie visat att om det tar mer än 3 sekunder för en hemsida att ladda så hoppar 53 procent av besökarna av. Att ha en sida som laddar snabbt är superviktigt.
Det här blir extra tydligt om man applicerar det på konceptet ”micro-moments”, det vill säga alla dessa korta tillfällen då användaren kanske möter ditt företag på nätet – om det så är när man tittar på mobilen vid busshållplatsen, i hissen upp mot kontoret eller i kassan på ICA.

Om du nu lyckats med punkt 1 ovan, det vill säga fånga kundens intresse, så vill du ju inte gärna att de möts av en långsam hemsida eller en felkod.

Användarna, det vill säga dina potentiella kunder, har högt ställda krav – och möts inte dessa så går de vidare till dina konkurrenter.

Kolla om du har en snabb eller långsam hemsida

3. SMIDIGHET

Det ska vara enkelt att uppleva ditt företag. Det ska vara enkelt att köpa av ditt företag. Det ska vara enkelt att få hjälp av ditt företag. Under 2019 tar vi bort alla trösklar och gör livet enklare för våra kunder. Nu ökar fokus på användarupplevelsen och konverteringsoptimering (arbetet med att förvandla dina besökare till kunder).

Klarna grundades med målet att göra det smidigare för människor att handla på nätet, något de ger uttryck för i sin slogan ”Smooth Payments”. På samma sätt är Eniros mål att vara Sveriges enklaste digitala marknadsföringspartner. I en allt mer digital verklighet såg vi att det inte bara blev mer och mer komplext att marknadsföra sig utan även svårt att säkerställa kontroll över sitt bolag på nätet. Vi beslutade oss därför för att göra det svåra enkelt.

Sveriges enklaste digitala marknadsföringspartner

Därför erbjuder vi idag en helhetslösning för digital marknadsföring för små- och mellanstora företag. Vi hjälper med andra ord företag att ta kontroll över sin närvaro, attrahera nya kunder, stärka sitt rykte eller i all sin enkelhet vara sökbar på Google, sociala medier och andra digitala plattformar.

Hur kan du själv jobba för att eliminera trösklar? Det första steget är att börja med din hemsida, identifiera styrkor och svagheter och definiera förbättringsområden. Hur ser din hemsida ut? Från vilka sidor kommer dina kunder? Hur går det till att genomföra ett köp på din hemsida? Går det ens att genomföra ett köp? Och är det enkelt att förstå vad det är du erbjuder?

Om hälften av dina kunder redan försvunnit för att din hemsida är långsam så kan du räkna med att resterande kommer att få ett dåligt intryck av ditt företag om hemsidan är rörig, inte mobilanpassad eller om köpprocessen är krånglig. Det måste helt enkelt bli enklare att navigera och förstå din hemsida.

Kolla om din hemsida är mobilanpassad


Källor:
Capturing attention in feed
Google
Berghs School of Communication