Konsumenter utsätts dagligen för nya produkter, tjänster och spännande digitala innovationer på olika plattformar och via sociala medier. Förväntningarna på ditt företag är många; du bör vara personlig, effektiv och samtidigt göra kundens liv enklare.  Men hur får du din verksamhet att hålla sig uppdaterad och i fas med samtiden, samtidigt som du närmar dig dina kunder och får dem att vilja investera tid och pengar i ditt varumärke?

Med inspiration från Conversation Advantages artikel om digitala trender ger vi dig här en inblick i hur du kan förbättra din närvaro i digitala medier.

Sök och e-handel på sociala medier

Tänk om du hade möjligheten att ”googla” på Facebook och samtidigt handla direkt via en meddelande-app?  Facebook arbetar just nu på att utveckla sin egen sökmotor, vilket kommer att ge dig och din verksamhet en mer direkt och nära kontakt med gamla och nya kunder. De kommer att kunna beställa och kommunicera med dig utan att lämna Facebook och samtidigt dela upplevelsen med sina vänner. Enkelt och personligt!

Snapchat – kommunikation med utgångsdatum

Den här populära och växande bild- och videomeddelande-tjänsten har tagits emot väl av särskilt yngre användare. Varje månad skickas miljontals visuella meddelanden, och det var bara en tidsfråga innan företagen började utnyttja denna kommunikationsmetod. Den yngre publiken kan tyckas svår att nå eftersom de ständigt flyttar fokus från ett medium till ett annat. Med Snapchat når du dem via ett medium de ofta använder (64% av svenska internetanvändare i åldern 16-25 använder regelbundet Snapchat) samtidigt som du bibehåller deras uppmärksamhet då meddelandena är korta och försvinner efter att de öppnats. Kommunikation via Snapchat är personligt och verkar relationsbyggande – och är väl lämpat för integrerade marknadsföringskampanjer.

Reklam via Instagram

Visuell kommunikation har visat sig vara mycket effektiv. Med den här plattformen får användarna möjligheten att förmedla upplevelser och drömmar – och som företag kan du göra exakt samma sak. Flera utvecklare har anammat detta medium för att föra ut sitt varumärkes budskap – och flera rapporter visar att konsumenter uppskattat den här typen av kommunikation. Här kan du som företag vara kreativ och förmedla visuella budskap via bilder, bildkaruseller och korta videoklipp. Visit Sweden var tidigt ute med sponsrat innehåll på Instagram – med stor framgång. Med fina bilder och korta texter om svenska destinationer skapade avsändaren positiva känslor hos användaren. Ditt meddelande bör därför vara relevant och samtidigt inspirerande.

Streama live-sändningar

Eftersom både mobilanvändandet och teknologin konstant utvecklas samtidigt som visuell kommunikation blir viktigare och viktigare för företag så kan ”live video streaming” vara ett användbart verktyg. Merkaat och Periscope är appar som enkelt låter dig dela live-videos. Genom att trycka på ”stream” så delas ögonblicket med publiken, som i sin tur kan kommentera och dela vidare. På så sätt bjuds publiken in live till din värld. Låt kunderna delta i produktionen av nya idéer och events. Det som händer här och nu engagerar; särskilt om du som konsument kan ta en aktiv del i dialogen.

Identifierbar pay-per-click-reklam

I slutet av 2015 låg fokus mycket på Adwords  (Google Ads) – en effektiv och direkt annonseringsmetod. Med Adwords skräddarsys innehållet genom medveten användning av målgruppsanpassade sökord. Kunder kommer därför endast mötas av användbart och anpassat innehåll medan avsändaren endast betalar för varje klick – vilket gör annonseringen mätbar.

Målinriktad intressebaserad kommunikation via Pinterest

Pinterest är främst en visuell plattform och interaktiv anslagstavla där du samlar bilder som du hittar på internet, så som intressen och inspiration. Baserat på användarnas bilder och anslagstavlor kan denna verksamhet vara mycket målinriktad, då du via dessa får mycket information om vederbörande. Kommunicera dina produkter och tjänster på ett inspirerande sätt.  En nyhet på Pinterest är så kallade filmpins, som rör sig när du scrollar ner på sidan – och stannar när du slutar scrolla. Företag som L’Oréal, Gap och Nestlé har – med stor framgång – redan investerat i animerade filmpins.

Kapitalisera på kombinationen ”hälsa och teknologi”

Aldrig tidigare har vi varit mer intresserade av hälsa än vi är i dag. Vilket även speglar sig i populariteten hos de digitala verktyg som används för att vi ska nå våra hälsomässiga mål. Oavsett om det är diet, meditation eller motion som intresserar oss så behöver vi alltid hjälp med motivationen, belöningarna och våra frågor under resans gång. Detta skapar möjligheter för företag som har relevanta bidrag att komma med, som till exempel Apple och Nike har gjort med sin app HealthKit. I förlängningen kommer den information du samlat in generera ytterligare resultat.

Låt konsumenten marknadsföra dig

Vem lyssnar du mest på när du letar efter en ny produkt? I 95% av fallen väljer vi att följa rekommendationerna från vänner och andra användare. Rekommendationer är en naturlig följd av bra upplevelser. Gör det möjligt och attraktivt att dela dessa uppelvelser. Detta görs bäst på kanaler som YouTube, Pinterest, Merkaat, Periscope eller Instagram.

Aktivera konsumenterna på samma sätt som Microsoft gjorde med sin #makeithappen-kampanj där allmänheten uppmanades att dela sina nyårslöften och där ett fåtal utvalda fick en Microsoft Lumnia för att hjälpa dem att bocka av sina löften. Personligt och relevant.

Omni-kanal

En omni-kanal är en flerkanalslösning som gör kundens shoppingupplevelse enklare och mer omfattande. Disney är här ett bra exempel. Resan och upplevelsen startar på deras mobilresponsiva hemsida, där besökarna får fullständig hjälp för att planera och boka turer, boende och aktiviteter. Detta via deras My Disney Experience-verktyg. Väl på plats i parken guidas besökarna kring attraktionerna med hjälp av en app. Till detta kommer även ett ”Magic Band” som fungerar som både rumsnyckel, minneskort för bilder och hjälp vid matbeställningar. Disneys flerkanalslösning ger företaget insikt i kundernas upplevelser, preferenser och utmaningar. Värdefull information för företag som vill förbättra och utveckla sitt erbjudande samtidigt som konsumenten får en upplevelse som präglas av vägledning och kommunikation från början till slut.

Content re-marketing

Content marketing var ett hett begrepp i fjol. Det handlar om att skapa relevant innehåll som är både inspirerande och engagerande för användaren, från företagsbloggar till e-böcker. Läsare upptäckte företag som hade något intressant att förmedla. Så hur håller vi uppmärksamheten uppe samtidigt som vi lockar nya besökare? Det är här re-marketing kommer in. Det handlar om att rikta budskapet mot de som tidigare har besökt din hemsida och passar dina segmenteringskriterier. En slags påminnelse om vad du har att erbjuda. Spännande och engagerande innehåll som upprätthåller kontakten med gamla kunder.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata