Du vet kanske redan att visuell kommunikation är viktigt, men kanske inte exakt varför? Här får du ett antal vetenskapliga anledningar och orsaker till varför visuell kommunikation kommer att gynna din verksamhet och vad du kan göra för att optimera företagets användning av visuell kommunikation för att få fler kunder.

  • 90% av den information som når hjärnan är visuell
  • Vi tar till oss visuell information 60.000 gånger snabbare än text, den är också lättare att komma ihåg flera dagar efteråt (därför väljer många företag att ha en ikon i sin logotyp)
  • Artiklar med visuellt innehåll får 94% fler klick än de utan (men vilken färg är egentligen bäst?)
  • 60% av konsumenterna uppger att de helst tar kontakt med verksamheter som marknadsför sig själva med bilder online
  • En tydlig och genomgående grafisk profil leder till 23% ökad omsättning

Så vad kan du göra för att få ut det bästa av visuell kommunikation?

Video

Har du produkter eller tjänster som kan beskrivas enklare i en video? Skapa en ”how to”-video där du illustrerar och demonstrerar din produkt. Du kan också göra en video där en nöjd kund får berätta om din produkt eller upplevelsen. Här finns en hel uppsjö av användbara applikationer som kan hjälpa dig med själva videoproduktionen, t.ex. Nutshell, Magisto och Animoto. Glöm ej att ladda upp videorna på din hemsida och ert Youtube-konto.

Bilder

Om du blandar upp dina texter med lockande bilder så gör du din hemsida mer tilltalande och du ökar chansen att mottagaren faktiskt läser hela texten.  En bild kan förklara krångliga koncept och samtidigt skapa känslor. Var noga med rättigheter innan du använder bilder. På internet finns det massor av bilddatabaser som förmedlar bilder gratis. Kvalitet och relevans är självklart viktiga faktorer när du väljer dina bilder. Med hjälp av appen PicMonkey kan du redigera dina bilder. BeFunky å andra sidan bidrar med färger, ramar och andra funktioner.

Infographics

Gör komplicerad information lättfattlig med illustrationer och några få ord. Riktigt bra och tydlig infografik får oftast stor spridning när och om de träffar rätt publik. Antingen blir du själv en mästare på att skapa dessa eller så ser du till att dela andras mästerverk (så länge du anger källan). Verktyget Canvas kan hjälpa dig på vägen mot att skapa bra infografik. Med info.gram kan du lägga till grafer, texter och kartor.

Memes

Vad är memes? Jo, memes är bilder med pålagd text, ofta av det mer humoristiska slaget, som lättsamt och underhållande kommunicerar ditt budskap. De fungerar även som ett alternativ för den som vill visa upp ett mer mänskligt ansikte bakom en annars opersonlig hemsida eller i ett företags sociala medie-kanaler. Men tänk på att det kanske inte passar just din målgrupp eller ditt varumärke. Pixlr Editor är här ett bra verktyg, och det finns flera sidor på nätet som kan hjälpa dig på traven.

Ps meme uttalas [mi:m], alltså mim med ett långt i. Meme uttalas alltså inte me-me. 

Presentationer

Presentationer var tidigare oftast ett verktyg för internt bruk men fungerar alldeles utmärkt för den som vill förmedla kunskap till användarna. I likhet med infografik så har presentationer ett stort fokus på attraktiv design och färger. Presentationer bör användas när innehållet är för stort för infografik. Ta en titt på Prezi, present.me och Slide Rocket för enkla, användbara presentationsverktyg.

Screenshots

En bild av din skärm som enkelt illustrerar hur funktioner ser ut och fungerar. Har din verksamhet till exempel en app eller ett bokningssystem så kan du beskriva och illustrera funktionerna via skärmdumpar med tillhörande text. Använd verktyg som Awesome screenshots, Fireshot och Lightshot. Med vissa verktyg som t.ex. QuickTime kan du även filma din skärm medan du använder den.

Lycka till!

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata