Mer än 60 procent av svenska små och medelstora företag finns på sociala medier. Och allra populärast är Facebook. Det visar en studie som Eniro har genomfört.

I en undersökning från Eniro uppger sex av tio små och medelstora företag att de har skapat en företagsprofil på ett eller flera sociala medier. Studien visar att störst också är populärast: nära hälften av företagen i undersökningen har en Facebook-profil, att jämföra med de 30% som anger att de har en profil på LinkedIn och de ca 10% som har ett Twitter- eller Instagram-konto kopplat till sitt företag.

Ingen strategi = dålig kundupplevelse

Ju mer överskådligt din sociala närvaro blir, desto lättare blir det att få ut maximal effekt. Ett tips är därför att starta med ett eller två sociala medier. Om du driver ett företag vars kundkrets utgörs av andra företag (B2B) är LinkedIn sannolikt det bästa valet. Detta speglas även i Eniros undersökning, där nästan 37% av B2B-företagen uppger att de har ett LinkedIn-konto, att jämföra med B2C där endast 17% har ett LinkedIn-konto.  B2C-företag bör istället främst välja Facebook, med sin breda målgrupp, som kanal – vilket det också visar sig att de gör! 58% av de B2C-företag som deltog i undersökningen uppger att de har ett Facebook-konto.

Få B2C-företag har LinkedIn-konto

Precis som för andra marknadsföringsaktiviteter och kanaler bör du ha en klar strategi för din närvaro på de sociala medierna. Det innebär bland annat att du måste fundera på vad det är du vill uppnå.

Oavsett om man använder sig av Facebook eller LinkedIn som huvudsaklig kanal så visar undersökningen att högsta prioritet för små och medelstora företag är att använda sociala medier för att öka kännedomen om företaget, t.ex. genom att annonsera på Facebook. Därefter prioriteras att presentera nya produkter (Facebook) och rekrytering (LinkedIn).

Håll kanalerna levande

Nästan oavsett företag så är sociala medier en bra kanal för den som vill uppnå en enkel och snabb kundkommunikation. Detta betyder inte att företag måste skapa profiler på alla tillgängliga sociala medier. Men om du nu har ett behov av att synas i många kanaler så finns det verktyg som gör det möjligt för dig att enkelt uppdatera dina uppgifter från ett och samma ställe, när du vill. Med t.ex. Närvarokollen kan du snabbt få koll på vilken företagsinformation du vill ska synas på de största och viktigaste tjänsterna på nätet (så som Facebook).

Sociala medier handlar om bra innehåll, så en viktig del av din plan måste också handla om vilket innehåll du vill presentera, och hur du vill skapa det. Med mobilen är det t.ex. enkelt att ta bilder och skapa filmer av dina produkter och tjänster. Ta dig inte heller vatten över huvudet. Dina sociala medier måste hållas levande med regelbundna aktiviteter och poster. Om kunder besöker dina sociala kanaler och dessa står öde och tomma kan det snarare ha en negativ effekt på kundupplevelsen. Läs hela studien här.

Vill du skapa en framgångsrik digital närvaro? Vi har 4 bra tips!

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata